Geoteknisk undersøgelse ?

Hej,
Skal have lavet et tilbygning på 40m2 med fladtag, mursten ydervæg samt indervæg af gasbeton. Hvor jeg bor i 2730 står der på Dingeo, Moræneler. Bør jeg stadigvæk få lavet et jordbundundersøgelse ? Jeg har gravet renden i 90cm og kan se det er ler jord. Det koster trodsalt 7500kr. Hvis nu tingene ikke holder har man så ikke problemer med forsikringen ?

I min tilbygning skal terrændæk løftes 1m over jordniveau og jeg har fået at vide at jeg ikke må bruge det jord fra renden da der også er muldjord i blandet og jeg bør grave ned der hvor terrændæk er for at komme til bæredygtig jord men vil det sige jeg skal grave til ler jord ? Det er lidt uheldigt at jeg allerede har gravet renden men jeg kunne støbe først og derefter flytte grave maskinen ind og så grave i midten da jeg ellers vil ødelægge renden nu hvis jeg skal komme ind med gravemaskinen igen. Jeg fik så at vide at jeg bør blæse leca ind men hold da op, det bliver da dyrt i stedet for sandpude eller stabilgrus. hmm.....skal jeg lige overveje.

Hvad synes forumet ?

Mvh,
John
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kom lige i tanke, kunne man ikke bare bruge isolering S80 i stedet for sandpude, så vidt jeg kan se så bliver det billigere og mindre arbejde end skulle købe og proppe 36m3 sand, alternativet er at lave bjælke lag og lave krybekælder. 
Hvis du ikke har en geoteknisk undersøgelse, og et fundament der overholder de anbefalinger det giver, vil det være op ad bakke med forsikringen, hvis der opstår sætningsskader.

Vi prøver igen, i morgen --
Modtaget og det var nok også det jeg havde forventet. Hvad med mit anden spørgsmål, nogen bud ? 
Jeg har lige været igennem det samme og valgte at betale de 7500. Jeg fik også at vide, at det skulle vedlægges som en del af dokumentationen ved ibrugtagningstilladelsen. 

Som en del af vores geotekniske undersøgelser fik vi også angivet en AFR kote som angiver Afrømningsforhold. I vores tilfælde skal vi lige så langt ned som til fundament, altså skal vi have en sandpude på ca. 80 cm i højden.  

Vores entreprenør gør på samme måde som dig, graver renden og støber og udgraver derefter til terrændæk. 
Jeg forstår ikke hvad du mener med at terrændækket skal løftes en meter ? 
Hvis du har gravet ud og truffet intakt jord, så er det ikke nødvendigt med en jordbundsundersøgelse. Hvis du er i tvivl om det er intakt jord kan du få en geotekniker ud og syne det- han kan måske også lave en håndboring for at sige hvor dybt du skal grave ud under terrændækket.. 
I Herlev er jorden ofte meget fast, når blot man kommer under fyldlaget..
Jeg gravede selv ud til fundamentet og terrændæk på samme tid, men måtte støbe rendfundamenterne først, bygge afretningssand og isolering ind og støbes terrændækket i en anden omgang.. 
Annonce
Grunden terrændæk skal være så højt er at det skal passe med nuværende hus som har en tilbygning og ser gerne jeg ikke skal have trapper mellem de to bygninger. Der er ler i bunden af renden. Det er der ingen tvivl om.

Min plan var at støbe og mens støbningen var våd så sætte leca fast i fundamentet men nu kan jeg godt gøre det men jeg bliver nødt til at efterlade en åbning så jeg ikke skal lave rampe for at komme ind, fjerne alt jord under tærrendæk og derefter kan jeg lime de side leca blokke på dog skal jeg skære dem gætter jeg da alle de andre er lagt lidt ned i betonen eventuelt skulle jeg lime dem alle i stedet for. Hmm....ved ikke hvilken løsning er bedst. Hvor meget jeg skal grave under terrændæk er lidt uvist men jeg ved at det er fast ved 90cm og formentligt allerede ved at grave 30-40cm er det fint. Jeg er dog i tvivl hvad der er bedst og billigst at fylde under tærrendæk. Gode ideer modtages gerne. Det er ret meget der skal fyldes, jeg vil gætte det er 40m3 under isolering.
Jeg så at man kan købe 24m3 sand til sandpude for omkring 5000 kr. 
Så sandpude er nok ikke så dyr en læsning. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis