Feedback på ventilation

Jeg har lovet en ven at hjælpe med at lave ventilation. Det er et gør det selv projekt, bortset fra at vi får en prof. til at indregulere.
Det er styr på fittings, indreguleringsspjæld etc., så det jeg søger feedback på er udelukkende placering og dimensionering.

Anlæg er ikke købt endnu, men det bliver umiddelbart et Nilan CT200.
CT200 er med 125 mm. tilslutninger, men planen er at lave strengene i 160 mm.

Huset er et 125 m2 70'er hus og har store problemer med luftfugtigheden (den bagvedliggende årsag kigges der også ind i, men det er ikke mit bord :)).
Vinduer er på langsiderne af huset. Murede gavle, men lette konstruktioner under vinduer.

Tegninger er vedhæftet. X-dæmper = flexdæmper, F-dæmper = fast dæmper

Hvordan ser det ud?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver kun én lyddæmper mellem hvert rum.
Ventiler - er det KIR/KSU? I så fald bør ø125 ventiler være rigeligt.
Du laver selvfølgelig 54 m³/h på badeværelse, 36 m³/h i toilet og bryggers.
Kører emhætten over anlægget?

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

CHRISVES skrev den 23-10-2023 13:41:01

Du behøver kun én lyddæmper mellem hvert rum.
Ventiler - er det KIR/KSU? I så fald bør ø125 ventiler være rigeligt.
Du laver selvfølgelig 54 m³/h på badeværelse, 36 m³/h i toilet og bryggers.
Kører emhætten over anlægget?

Tak for svaret :)

Det er KIR/KSU yes.

De steder, hvor der er en dæmper mere end nødvendigt, var egentlig blot for at lette monteringsarbejdet en smule. Men kan godt se der kan undværes en enkelt eller to - kan også se der er en enkelt på tegningen der sidder og svæver lidt for sig selv. Anyways, jeg har rimelig billig adgang til dæmpere.

Emhætten kører ikke over anlægget, den får umiddelbart lov at være separat.

160 udblæsningerne i stuen, var mest af hensyn til støjniveau, da de er omkring TV og spisestue, dog ikke placeret direkte over siddepladser.

160 sug i køkken og gang er lidt en overdimensionering, men det var for at have lidt elastik, hvis det virkelig var nødvendigt at hive noget luft igennem.

Så er alt jo godt.
Du kan dog risikere at få lidt problemer med støj i bryggers, fordi luften vil søge derhen, når du skruer op for trykket for at få luft på det yderste punkt. Det kan du løse ved at placere et indreguleringsspjæld og en lyddæmper foran ventilen :)

Jeg ville ikke undvære en 160/1000 mm fast dæmper på begge strenge lige efter aggregat. Det kan du få plads til ved at udsug går lige ud hen over teksten >bryggers< og >køkken< 
Indblæs skubbes ligeledes frem så du fur et T både i øverste nederste værelse til højre. 
Jeg mener at ventiler er vildt overdrevne. Så pæne er de store ventiler heller ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak, det er godt du siger det. Mit håb var egentligt at kunne smide dæmpere direkte på tilslutningerne på anlægget og så flex forbindelser på dæmperne. Har dog ikke været ude og måle op på loftet endnu, så ved ikke om jeg kan få plads der eller om de skal ud og sidde på strengene.

Men jeg hører 2 votes på at 160 ventilerne er overdrevne. Og enig i de ikke just er kønne. Jeg har i den forbindelse nævnt Lindabs armaturer, men de koster også derefter.

Jeg vil overveje at gå ned til 125. Som nævnt var det primært af hensyn til støj fra i indblæsningerne i stuen.

Annonce
Hvis man gik på 125 mm. ventiler alle steder, er der da nogen grund til 160 mm. strenge? Der er jo ikke voldsomt mange meter.

Du skal jo udregne luftbehov i hvert rum. 125 mm rør kan trække ca. 120 m3/h uden at der er nævneværdig luft sus. Så derfra og op er det 160 mm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Gravko skrev den 24-10-2023 20:50:36

Hvis man gik på 125 mm. ventiler alle steder, er der da nogen grund til 160 mm. strenge? Der er jo ikke voldsomt mange meter.

Samme dimension rør som ventil.
Du har ingen steder i huset, hvor du kommer op over 120 m³/h på en ventil, så ingen ventiler over ø125 - set fra det synspunkt. Omvendt, hvis dine ventiler er for store, kan de teoretisk ikke reguleres og du kan risikere at luften bare "dropper".

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis