Brændeovnsmontage driller :-(

Har købt en Morsø 10 10 brændeovn med specifikationer der lyder, at bagudgang passer til 120 mm.

Der sidder et røgrør i skorstenen (som skorstensfejer har sagt god for at bruge) fra den gamle brænde på netop 120 mm, men studsen fra brændeovnen passer simpelthen ikke ind. Den er lige en tand for stor.

På den gamle brændeovn var studsen 130 mm og gik “udover” røgrøret istedet.

Hvad misforstår jeg? Skal jeg købe noget? Nogle tips?

På forhånd tusind tak for hjælpen. Den er meget værdsat.

Mvh Casper
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan enten købe en murbøsning og sætte i skorsten, Der skal så hugges lidt mere i muren, og bøsningen skal tilpasses i længden. Desuden skal der en brandsnor imellem røgrør og bøsning-
Eller du køber en "morsø" overgangs muffe som gå fra 119 - 132 mm 
Tryk her For LINK hvor du kan se begge dele. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det blev løsning med murbøsning jeg valgte, hvilket nok er meget godt, da rør og bøsning var hullet og rustet fuldstændig sammen (kunne jeg se da det kom ud).

Der sidder umiddelbart stadig en form for “krave” inde i skorstenen, ligesom der sidder gammel mørtel.

Tre spørgsmål:

1 hvad er det for en krave/ring der ses inde i skorstenen? For selve murbøsningen er vel pillet af ?

2. Kan jeg påføre ny pejsemørtel på den gamle mørtel ifm indmuring af ny murbøsning, eller bør jeg hugge det gamle af?

3.Jeg skal vel på markedet efter både en murbøsning og et røgrør?

Mvh Casper 
Håber nogle har mulighed for at give et svar inden for de næste par timer, da jeg skal ud og købe materialer i eftermiddag.

God dag alle.
Du kan mure det med almindelig cement mørtel, og du behøver ikke at hugge mere af end der er nødvendig for at murbøsning kan være der. 
Håber det kan bruges selv om jeg ikke lige sad ved tastatur kl. 12:43

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis