Fikse udvendigt træværk om efteråret

Hej - har læst de andre gode tråde om udvendigt træværk. 

Der er lidt nedbrud i nogle af vores vinduer, og det stormer en del i vinterhalvảret. 
Tidligere ejere havde vist malet med alm akrylmaling, så noget skulle der ske. 

En del af træet et lidt fugtig under malingen, når jeg sliber det af.

Jeg vil jo gerne give det træbeskyttelse inden det regner igen - dvs idag.

 Men skal jeg i virkeligheden 

1. slappe lidt af og lade træet tørre og ikke bekymre mig om noget regnvejr, selvom der kan gå nogle dage?

2. Dække af med noget plast og lade træet tørre under plasten og sả male når det er tørt 

3. Bare give det en omgang idag, selvom træet ikke er heeeeelt tørt endnu og malingen ikke vil nå at tørre inden det regner?

 Sidste spørgsmål - når jeg maler, skal jeg så prøve at dække af så jeg IKKE maler de udvendige lister (markeret med orange på fotoet) - eller er det ok hvis de får lidt træbehandling også, og det kun er selve glasset jeg dækker af?


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv lige at stikke en syl eller en lommekniv ind i træet på billedet. Umiddelbart ser det ud som om du skal have nye vinduer pga råd.

Mht til afdækning så skal der ikke mange minutters øvelse til før afdækning ikke er nødvendig, så mal uden tape og rens evt. uheld af bagefter med en skraber.

Hvad har maling af vinduer i øvrigt med at det stormer i vinterhalvåret?

Selvbygger med stort S. 
Takker. Vedr efteråret -- jeg er nervøs for om træet er helt tørt inden jeg giver det træbeskyttelse og om malingen når at tørre.

Jeg får ikke skiftet vinduer før om tidligst et par år, desværre - så jeg skal finde på noget, der kan holde det kørende indtil da.
Træet er nedbrudt og der er begyndende råd ved endetræet.
Du kan godt levetidsforlænge det lidt men du er nødt til at vente på varmt og tørt vejr, en ny malerbehandling vil ikke være effektiv før træet er gennemtørret og malingen vil ikke kunne hæfte ordentligt før det er tørt.
Træet skal slibes og behandles grundigt med en grunder tilsat fungicid, eg gori22. Herefter maling med enten olie eller vandbaseret maling.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også