Kloak afløb

Jeg vil lave et wc i vores kælder men jeg er alvorligt i tvivl om hvordan man laver afløbet.
Jeg har en faldstamme fra et bad i stueplan, der står i hjørnet af rummet. Min plan var at banke gulvet op og sætte en afgrening på, så der kan monteres et wc.
Se det er jo rimeligt nemt, men så kommer mit problem, for jeg vil også gerne have en håndvask ved siden af wc'et og hvordan kobler man afløbet fra den til faldstammen/wc afgreningen?

Jeg er helt med på at det skal laves af en installatør, men jeg ville jo godt lave forarbejdet med at banke betongulvet op inden han kommer.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
så lad da han sige hvordan det skal laves , kan ikke rådgives om uden at have set hvordan det gamle hænger sammen
Det er jo bare fordi, jeg har aldrig set en afgrening med 2 "udløb/indløb".
Og der er jo ikke plads til at sætte 2 afgreninger over hinanden på den lodrette stamme under gulv, da det er en kælder og røret jo "knækker" og løber ud til rense brønden, et eller andet stykke under kældergulvets niveau.  

den anden afgrening ligger i gulvet
nok bedst du ikke selv begynder på det , med den viden
Det er jo derfor jeg spørger...Jeg er bare en dum elektriker   
Seriøst, så kan jeg ikke se hvordan man kan lave en afgrening på en faldstamme til et wc der så går videre til en håndvask.
Findes der T stykker i 110mm røde rør?

Henrik, du kunne begynde med at søge på kloakrør 110 mm, så kan du se mulighederne. 

fase
Annonce
Det har jeg skam gjort, og jeg kan ikke se at man kan få T stykker/videreføring til håndvask.  
Det var mere det praktiske i hvordan det skal laves...
Man skal jo overholde nogle krav om fald mm for at det spiller.

derfor er det langt bedre at få kloakmesteren til at kikke på det
alt andet bliver bare gætterier
der er helt sikkert en god løsning på det
Man kan naturligvis få i 110 mm grenrør Det kommer jo lidt an på om toilet eller håndvask er først på strengen. 
Så grenrør 45 grader så er du på vej op til toilet. Og så en reduktion til 75 mm  i den " vandrette "110 mm så er du på vej hen til gulvrist eller direkte til håndvask håndvask, hvis du vil undgå vådrums problematikken. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 22-10-2023 23:13:08

Man kan naturligvis få i 110 mm grenrør Det kommer jo lidt an på om toilet eller håndvask er først på strengen. 
Så grenrør 45 grader så er du på vej op til toilet. Og så en reduktion til 75 mm  i den " vandrette "110 mm så er du på vej hen til gulvrist eller direkte til håndvask håndvask, hvis du vil undgå vådrums problematikken. 

mon ikke du lige skulle læse reglerne før du råder på den slags , den måde er ikke iorden

Husk at man vi have toilettet bagerst for at få rørene skyllet ordentligt igennem.. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis