Valg af skrue til fodpaneler?

Jeg er ved at være færdig med at lægge et laminatgulv. Så nu skal der fodpaneler på igen.
Jeg har tænkt mig at skrue dem fast, men hvilken skrue ​skal man bruge, når væggene er af Siporex/gasbeton? Og hvor ​langt skal skruerne gå ind i væggen, for at holde ​fodpanelerne fast?

​Jeg er helt ny i det her med at have ​vægge af Siporex/gasbeton. ​Har ​før haft hus med vægge af træplade. Så ​der kunne man jo nærmest bare skrue alt fast ​med ​en almindelig skrue.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart ville jeg anbefale sømplugs eller sømdybler - samme men med forskelligt navn. Nemme at arbejde med.
Men hvis eller du har nogle vægge som ikke er alt for skæve, skulle du i stedet kigge på at sætte dem fast med monteringslim eller no more nails. Så er der ingen huller der skal fyldes ud efterfølgende.
Jeg har lige hjulpet med at sætte en lejlighed i stand, og der brugte vi den slags lim til både fodpaneler og loftlister, og det fungerede ganske fortræffeligt. 
Man skal bare holde det på plads  i kort tid, så har limen fået fat og kan klare sig selv.
Skulle der evt. være en lille ujævnhed, som kan presses ind, så sæt noget tungt for at holde den inde i længere tid.
F.eks. en spand maling.
Det bliver flottere og der er ikke noget spartling og pletmaling bagefter.

Kurt B. Andersen
Som Kurta anbefaler er lim super til jobbet.

Jeg syntes no more nails er lidt gummiagtig at arbejde med, jeg fandt denne her i Biltema, den er rigtig nem at arbejde med, jeg har lige sat fodlister og fejelister  i stuen med den.
https://www.biltema.dk/byggeri/kemikalier/lim/bygningslim-2000049693
Den har måske ikke samme styrke som NMN de lister skal ikke holde noget vægt.

Kan i øvrigt også anbefale en drypfri fugepistol, jeg har klisteret løs med en almindelig fugepistol i årevis, den drypfri ville jeg gerne have mødt for længe siden :)
Hej Kurta og Kaffemand

Tak for de hurtige svar.
Jeg har før arbejdet med montagelim til forskellige ting, og I har helt ret, det er faktisk smart.
Men jeg tænker, at jeg vil bruge skruer, da jeg gerne vil kunne tage fodpanelerne af, ​og sætte dem på igen. Det kan jo være at der er en samling i gulvet der ​går, ​som lige skal slås sammen.
Og ​jeg tænker desuden, at jeg gerne vil lægge et rigtigt trægulv, når børnene lige er blevet lidt ældre, og er kommet over den alder hvor de taber og smider ting på gulvet hele tiden.

​Der ​findes jo, skruer til fodpaneler, men kan de bruges til Siporex/gasbeton, og ​hvor store og lange skal de være?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også