Handsker eller ej?

Nå, nu kommer jeg lige ude fra skadestuen med 4 sting i lillefingeren efter jeg smed den lige ind i min nykøbte båndsliber (en håndholdt, som den stod på hovedet) 🤦‍♂️

Og portøren stillede et godt spørgsmål… havde det været bedre med handsker på?

Jeg har altid fået at vide, at man ikke må bruge handsker ved roterende værktøj, men hvad med ved en altædende slibemaskine? Føler lidt den ville have tager handsken af mig i stedet for spidsen af min finger - men hvad siger I, der faktisk ved noget om det? 😊
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et gammel ordsprog siger: af skade bliver man klog, men sjældent rig...
De virksomheder jeg har arbejdet for, har sund fornuft og gængse regler altid været:
Ved rundsav, boremaskiner, drejebænke, fræsere mv. - langt hår, striktrøjer, halstørklæder, handsker mv. er no go !!
Beskyttelse ved slibning, vinkelsliber, svejsning og varme ting er handsker ok.
Det kunne du sikkert også have brugt ved båndpudser, med mindre du stikker en finger ned ml. trækhjul/chassis.
Især kanten på pudse bånd skal man passe på.. men det ved du sikkert nu, og god bedring.
Vh. Carsten

Tak! Gode klare regler. Det var faktisk lige det der skete. Altså fik fingeren mellem chassis og trækhjul 😰
Jeg kan stadig ikke helt se for mig, hvordan jeg kom så tæt på - men båndet trak min finger med sig. Nu er det jo en lille maskine, heldigvis, og der er kun nogle få mm sprække at blive trukket ind i, men det var åbenbart nok.

Og så er der det med den sunde fornuft - jeg skulle nok have accepteret, at jeg var træt og klar til at stoppe for i dag. Men ja, man skal jo lære hele livet 😊

Er der nogle der ikke savner, et billede af den lillefinger.
Savner ligefrem? 😄

Man kan kun se den ene side dog, men jeg tog ikke flere fotos. Der er et tilsvarende sår på bagsiden, så tænker den er blevet trukket sidelæns ind. Måske netop en grund til at handsker ikke ville have gjort det bedre? 🤔
Det ligner ikke at din håndholdte båndsliber er fastgjort på nogen måde? Hvis ikke så ligger den største fejl nok der. Glem diskussionen om handsker eller ej ved slibning, stop med at bruge en båndsliber der ligger løst på hovedet på et bord, den kan og vil jo flytte sig og æde dine fingre. Og så er den slet ikke lavet til at blive brugt på den måde, uden et justerbart land imod båndet, som gerne skulle stilles til kun 1mm mellemrum. 

En god "tommelfinger" regel er, at bruge værktøjet til det, som det er beregnet til. Og ellers skal man godt nok være påpasselig. 

God bedring. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Annonce
Den kommer med ben, som er beregnet til at stille den på hovedet. Og de blev brugt. 
Men et land der kunne justeres havde været smart, eller i det mindste bare at man kunne indstille afstanden bånd/chassis. Men skulle nok ikke være for lille i forhold til udsugning.
asgerhallas skrev den 21-10-2023 07:29:19

Den kommer med ben, som er beregnet til at stille den på hovedet. Og de blev brugt. 

Okay, det lyder nu stadig lidt sketchy. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Ja, det så smart ud, men her på bagkant vil jeg da godt give dig ret 😄

Har lige tjekket manualen, og der står ikke et ord om eventuelle sikkerhedsforanstaltninger, der kunne have undgået det.
Det er sådan en fætter her. Dog siger manualen at den skal spændes fast på bordet med skruetvinger, så billedet er et lidt dårligt eksempel fra festools side 😊

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis