Vindlasten på vindues parti / afstivning af vindues parti

Hej LDS.

Håber der er nogle herinde der måske kan hjælpe med gode input eller så guide mig i rigtig retning.

Sagen er af vi har købt hus tilbage i december 2022, huset har nogle store sydvendte glas partier 3 partier af ca 3,6x5 meter 1 parti af ca 4x4 meter og 1 af ca 3,6x3 meter alle partierne er 6 elementer der er skruet sammen. Det vil sige 3 elementer i bund og 3 elementer oven på dem i ca 2,5 meter højde.

Efter indflytning observeret vi under et kraftigt blæsevejr at disse partier havde en del bevægelse og at det enlig var muligt at få dem til at så og gynge bare ved påvirkning af tryk med hånden

Der er på 2 af partierne lagt en u profil af ca 68mm tykkelse på langs af partiet uden på samlingen af det nedre og øverste parti men dette har et spænd på ca 5 meter,
1 af partierne har også denne u profil med et spænd på 4 meter

De sidste 2 partier har ingen afstivning overhovedet.

Vi har haft en bygningskonstruktør ude og kigge på dette og han konkluderet at denne profil ikke var kraftig nok og så skulle den også have været lodret i stedet for vandret

Og han mente så heller ikke ud for hans erfaring af det ville være muligt at kunne afstive denne på vinduer ( Velfac 200 ) ordentlig med stål i samlinger da karmen ikke er mere en 70mm og han var overbevist om at der skulle bredere stål i for at overholde beregninger.

Men nu kommer problemet så, tidligere ejer som også har bygget huset ( noget af det selvbyg ) har ikke nogle beregninger på vindlasten og afstivning af de facade partier.
Og da vi er ved at sætte gang i vores advokat for at finde ud af hvem der skal udbedre denne fejl vil han gerne have vi får beregnet på hvad der skal til for at et af disse partier overholder vindlasten huset er byggede efter Br98-s og ligger inden for 100m fra kysten

Er dette en beregning som man selv kan lave eller hvem kan lave en beregning ud fra et ældre bygningsreglement ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal kunne bruge beregningerne til noget i en evt. retsag skal de laves af en rådgivende ingeniør.
Omkostningerne til ingeniør og advokat kommer hurtigt til at overstige prisen for at skifte partiet til en stivere konstruktion i et stykke, så jeg ville overveje kraftigt om det var tiden værd.

Selvbygger med stort S. 
Hej superdiy

Mange tak for dit svar.
Jeg ved ikke helt hvad beregninger på et enkelt parti vil koste. Men det er 5 partier det drejer som om så udskiftning af 5 partier der i gennemsnit er 16m2 i størrelse er også noget at en bekostelig affære.
Men må prøve at finde frem til en rådgivende ingeniør der kan være behjælpelig med det. 
Ift. vindlast har det stor betydning
  • hvor mange andre stabiliserende vægge der findes i huset i samme retning som disse vinduespartier og
  • hvor langt væk de stabiliserende vægge er placeret
  • om væggen med vinduesparti er delvist massiv eller om hele væggen er lavet som et vinduesparti.
Har du evt. En plantegning eller skitse hvor vægge pg vinduespartiers placering kan ses?
Hej Kajkage

Tak for dit svar. Ja jeg har nogle tegninger der viser vindues partier på sydfacaden. Dog er der lavet en stolpe mellem 2 partier som ikke fremgår af regninger. Men her vedhæftede et billede af der
Uf ja det er selvfølgelig hele den sydlige facade der er vinduespartier.

Når vinden kommer fra vest modtager den store ydermur i modullinje 1 en del vindlast. Overslag: 13,6m * 5m * ~1,0kN/m2 = ~68 kN. hvilket svarer til omkring 7 tons (Hvis det skulle eftervises i dag skal tilfældet med vindlast tilmed ganges med en sikkerhedsfaktor på 1,5).

Min. Halvdelen af denne vandrette last kan optages af facadevæggene i modul G og H (antaget at tagfladen er stiv nok til at omfordele lasterne). En del kan optages i væggen i modul E og indervæggene i den østlige ense af huset, men det ligner ikke at de er særligt stive vægge når de er vist med isolering så de vil nok give sig en del før de kan optage lasterne (hvilket i nok ser resultatet af i glaspartierne). Der er ikke særlig meget andet til at optage den vandrette last fra vestlig retning. Som regel vil man antage at glaspartier ikke er stive nok til overhovedet at kunne tælle med som stabiliserende vægge i en beregning.

Det er en hel del vindlast de glaspartier eller indevægge optager som situationen er nu, så hvis jeg skulle projektere dette hus ville jeg fortælle arktitekten at der skulle bruges en stivere stabiliserende væg et sted i den sydlige ende. Jeg ville ikke turde satse på at i ville få et godt resultat ud af at forstærke glaspartierne.

Det kan jo gøres på mange måder. Her er et par eksempler:
  • Udskift et af glaspartierne med en solid væg i modul B mellem 1 og 2
  • Udskift et vægstykke af væg i modul E med stiv væg mellem modul 1 og 2
  • Konstruer en form for skråstiver f.eks. i væggen i modul E
  • Konstruer en form for skråstiver f.eks. i vestfacademuren ved modul A/1
  • Skråstiver/stiv væg i den østlige ende af huset med forstærkning af samlinger i tag så det sikres at lasten sendes gennem tagfladen.
Men jeg vil anbefale at lade en ingeniør (evt. isamråd med en konstruktør) finde den metode som vil kræve det letteste/mindste indgreb.
Annonce
Hej kajkage

Mange tak for dit uddybende svar.
Vil prøve at finde en ingeniør i næste uge som kan hjælpe med at finde ud af hvad der skal til 👍🏻
Hamse skrev den 21-10-2023 18:54:18

Hej kajkage

Mange tak for dit uddybende svar.
Vil prøve at finde en ingeniør i næste uge som kan hjælpe med at finde ud af hvad der skal til 👍🏻

 Selv tak. Det skal måske siges at jeg selv er bygningsingeniør. Jeg har lavet nogle, men ikke mange af den type beregninger.

Hvis du spørger en håndværker vil du nok kunne få en hurtig løsning. Hvis du spørger en konstruktør vil de nok have nogle tabeller eller regler som vil kunne give dig en løsning. Hvis du spørger en ingeniør vil de nok ikke kunne sige noget med sikkerhed før de har lavet en hel beregning, men til gengæld kunne give den bedste løsning på et statisk problem som dette. Det sidste vil jeg selvfølgelig selv anbefale, men størstedelen af husene i Danmark står jo nærmest uden ingeniørberegninger :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis