Kan mine spær bære troldtekt

Hejsa

Jeg har et hus fra 1977, hvor jeg gerne vil skifte loftet fra profilbrædder til troldtekt. Profilbrædderne er skudt direkte op i spærene med omkring 90cm imellem, og så er der dampspær mellem profilbrædderne og spærene.
Min ide er at pille loftet ned, skifte dampspærren, sætte forskalling op med 60cm imellem dem, og så til sidst montere troldtekt. Og så vil jeg bruge de eksisterende lampeudtag til at montere spots.
Men jeg er kommet i tvivl om mine spær overhovedet kan bære vægten af troldtekt. De vejer jo alligevel lidt mere pr. kvm end profilbrædder, og jeg har 128 kvm, som jeg skal have skiftet.

Hvad er jeres holdning til dette, og skal man eventuelt have fat i en sagkyndig, som kan komme og vurdere/beregne om det kan holde?

På forhånd tak :)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Såfremt spærene er i henhold til Træbranchens Oplysningsråd, Træ 2 3 Gitterspær, så har man her forudsat en belastning for isolering og loftbeklædning på 40 kg/m2.

Fik lige googlet vægt af Troldtekt, som siger 10kg/m2.

Medmindre du har "elefanter" gående på loftet, burde det ikke give problemer med troldtekt.  
Står der noget omkring hvordan opbygningen skal være og dimensionering af spær?

Jeg har lige prøvet at måle størrelsen på nogen af spærene, og de er 100mm høje og 60mm brede.

Dine mål af spærene siger/fortæller intet.

Den belastning som jeg har opgivet, er en standard belastning, den vil også gælde i dag, tror ikke på at den er blevet mindre, tværtimod.

Dine nuværende profil brædder ligger højst tænkelig under gennemsnittet af en normal loftbeklædnings vægt.

Det ville jeg ikke være bekymret for. Spærene er dimensioneret med en masse ekstra faktorer. Dit spærhoved kan godt klare det ekstra træk, der vil komme fra spærfoden fordi du monterer troldtektplader. :)

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis