Svingende temperatur på brugsvand i vandhaner

Brugsvand
Hej,
Jeg har et hus fra 2008 med fjernvarme og en, hvad jeg kan se, 160 liter vandtank..
Gulvvarme i hele huset osv.
Har lige haft en vvs’er ude fordi jeg havde lidt bøvl med fremløbstemperaturen osv. eller det troede jeg. Det fungerede umiddelbart som det skulle men er service blev det da til..
Min udfordring ligger I at jeg synes bruseren og vandhanen i badeværelset længst væk går fra brændende varmt vand til pludselig kun at være lunt.. Og det er altså efter ca 5 min måske. Meget forskelligt.. Resten af huset er også kun så varmt at man godt kan holde hånden under vandet men stadig varmere end badeværelset.
Efter 15 min så kan man igen ikke holde hånden under vandet.. 
Det er generelt ret svingende temperatur..
Det undre mig da vandtanken er 160 liter og vvs’er synes også det lød mærkeligt og kunne ikke rigtig give en forklaring herpå.. 
fremløb ligger gns på 61 grader og retur på 34 grader. Vvs tjekkede pumper og alt fungere.
Så kort sagt: Hvorfor kan vandet ikke holde sin temperatur? Er der en logisk forklaring? 
Det skal nævnes at badeværelset er 15 meter væk fra “vvs” skabet. Mit bud er at når det sker er vandet 30-35 grader selvom det løbet længe..
Lad mig hører hvad i tænker.. Tak! :-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har sikkert flere termostatblandingsbatterier i din bolig. Prøv at føle temperaturen på tilgangsrørene når du har åbnet et enkelt sted. Hvis den kolde bliver varmere, er der noget galt et andet sted. Det kunne være en defekt kontraventil i et andet blandingsbatteri. Så vil den varme tilgang i det defekte blandingsbatteri blive kold.

Søren O
Hej Søren, tak for dit svar..
Er ikke helt med. Beklager.:
Skal blot forstå dig ret, for forstår ikke meget af vvs..
Foreslår du at jeg tænder for det varme vand i blandingsbatteri nr. 1 og mærker efter på tilgangsrørene på det pågældende blandingsbatteri eller på tilgangsrørene for varm og kold vand i “vvs” skabet? :-)
Har svært ved at forstå hvorfor blandingsbatteri 1 og 2 skulle påvirke hinanden? Måske jeg misforstår.. Beklager hvis det er tilfældet :-D
Nogle gange bliver kontraventilen i et blandingsbatteri defekt. Det bevirker at det varme vand kan løbe over til det kolde vand i det defekte blandingsbatteri, således at det varme vand du tapper, er blandet op med koldt vand i det defekte blandingsbatteri.

Søren O
Det kunne selvfølgelig  være en mulighed. Det må jeg prøve..
Men i går da jeg var i bad og det skete så prøvede jeg at tænde vandhanen i badeværelset samtidig med bruseren løb og den kunne ligeledes ikke blive særlig varm.. Har det en sammenhæng?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis