Mug i fuge

I brusenichen der er relativ ny kommer der sorte pletter nogle steder i fugen mellem gulvet og vægen.

Så vidt jer kan vurdere er fugen lagt som den skal. Flisernes hældning kan jeg jo ikke gøre noget ved. Men det synes at de ligge med fald mod afløb og væk fra væg.

Efter bad står der heller ikke vand i fugerne.

Hvad kan jeg gøre for at undgå at der bliver ved med at komme mug i fugerne?



 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan skal en fuge ikke ligge! Den skal gå ud på overfladen eller i det mindste kanterne på begge fliser, der vil altid stå fugt der sådan som det er lavet.

Mikkel
Som @FoXX siger, så ser fugen forkert ud, for den burde være længere ude, så der ikke kan komme vand på flisernes endeflader / skæreflader. Jeg tvivler også på, at der er brugt en fugemasse med mughæmmer, hvis muggen opstår så hurtigt. Når det er sagt, så er et godt tip at have en viskestykke hængende på badeværelset, så man kan tørre våde overflader og fuger af efter bad - efter man har svabet med en vådrumssvaber / skumsvaber, selvfølgelig..

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg har selv fuget fliser mellem væggen og gulvet på badeværelset i min tidligere lejlighed, med silikone.
Jeg havde regnet med at "gummi" kunne godt tåle lidt vand. 
Men efter kort tid har fugen også fået mørke pletter, så jeg har spurgt i butikken. 
Der kan godt komme mug på silikone fugen - har de fortalt. 

Så de sidste 20 år har jeg tørret hele badeværelset med en gulvskraber først og så med et håndklæde,  efter hvert bad, især i fugerne, der hvor man ikke gider bukke sig ned og tørre.  
Sådan undgå man mug på fugen, men også hovedrengøring / afkalkning en gang imellem.  
Jeg kunne hellere ikke lide ideen om at forstøve kemikalier til rengøring af fliser og inhalere det, en gang om ugen.  

Jeg vil også sige, at din fuge ligger for dybt.
Jeg tørrer også hele bruserummet efter brug, men bruger ikke skraber længere, stiller bruseren på koldt vand og skyller væggene, så er det nok med skraber til gulvet.
Tak for de mange gode svare.
Fugerne er fra 2018 - lavet en af Fugemand. Badeværelset er nyt. Kan fugerne være sunket? Eller er de lavet forkert?

 

Jeg vil mene, at fugen/fugerne er lavet forkert. På det nederste billede ser fugen våd ud helt ude til højre, på trods af at gulvet er (eller ser ud til at være) tørt, og det kan indikere, at enten flisen (eller et hulrum bagved) trækker vand op, som efterfølgende siver ned og gør fugen våd over længere tid. Dette kan så ikke forklare, hvorfor den lodrette fuge bagest også er angrebet af mug, men dette kan indikere brug af en forkert type fugemasse.

Hellere leje end at bo på gaden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis