Kan termostat blive defekt efter lukning for varme?

Jeg købte en ny termostat (Danfoss RA 2990) og pakdåse for godt et år siden, som sidder på vores gulvvarme i badeværelset (på fremløbs ventilen).

Jeg har i sommers haft lukket for al varme i huset, og åbnede igen 15. oktober (3 dage siden). Gulvvarmen på badeværelset blev dog meget varmt.
  • Jeg har prøvet at tage termostaten af for at undersøge pakdåsen. Stiften heri går meget let, og når jeg trykker den helt ind, kan jeg høre at ventilen lukker.
  • Når jeg monterer termostaten igen, og skruer helt ned, kan jeg stadig høre vandet "suse" i ventilen. Ventilen er således stadig åben, selv om termostaten er stillet på lukket.
Lyder det sandsynligt, at en termostat får defekt efter 1½ år, hvis der er lukket helt for varmen i sommerperioden?
Eller er der noget jeg overser?


Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det lyder ikke sandsynligt, tror du ikke bare at du har en kæmpe masse du skal have varmet op? Gulv og vægge er immervæk en del at varme op.

Mikkel
Har du monteret termostathovedet korrekt?
Når du har skruet helt ned for ventilen skal der vlre helt lukket, når ellers er over 5o.
Selvfølgelig kan der være en defekt, selv om det er sjældent. Du har vel 2 års garanti.

Søren O
FoXX skrev den 18-10-2023 18:18:08

Nej det lyder ikke sandsynligt, tror du ikke bare at du har en kæmpe masse du skal have varmet op? Gulv og vægge er immervæk en del at varme op.

Mikkel

Ventilen burde vel stadig være lukket, når jeg indstiller termostaten på 'minimun'.


Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
S. Fabrin skrev den 18-10-2023 18:54:04

Hvis du har muligheden, burde du montere en returtermostat, så du kan begrænse returtemperaturen. Din termostat måler på rumtemperaturen og åbner fuldt indtil rummet er varmt. 

Termostaten skal vel ikke åbne for ventilen, når termostaten er indstillet på 'minimum'.


Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
Annonce
Søren O skrev den 18-10-2023 19:00:01

Har du monteret termostathovedet korrekt?
Når du har skruet helt ned for ventilen skal der vlre helt lukket, når ellers er over 5o.
Selvfølgelig kan der være en defekt, selv om det er sjældent. Du har vel 2 års garanti.

Ja korrekt monteret.

Ja netop. Burde lukke helt.

Ja tror jeg skal bruge reklamationsretten, med mindre nogen overbeviser mig om der er noget jeg overser.

Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
HA9830 skrev den 18-10-2023 20:37:12

S. Fabrin skrev den 18-10-2023 18:54:04

Hvis du har muligheden, burde du montere en returtermostat, så du kan begrænse returtemperaturen. Din termostat måler på rumtemperaturen og åbner fuldt indtil rummet er varmt. 

Termostaten skal vel ikke åbne for ventilen, når termostaten er indstillet på 'minimum'.

 Nej, det skal den ikke.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis