Støjmur til varmepumpe

Hej,
Min nabo har sidste år anskaffet sig en luft/vand varmepumpe, der larmer så man tror det er løgn. Jeg har selv varmepumpe, men jeg skønner, at den larmer langt under halvdelen af naboens.

Det er om vinteren så slemt, at det er svært at falde i søvn grundet en dyb brummen, der synes at gå igennem alt.

Hans pumpe står 3-4 meter fra skel men larmer stadig omkring 60db i skel. Jeg er bekendt med reglerne om støjgrænser i skel - 35 db efter kl. 22 målt over 30 min.

Mit spørgsmål er til en støjmur. Skal den være så tung/tæt som muligt, eller vil det være nok med en mur af isoleringsbatts? Det med battsene er foreslået af naboen, men jeg tror ikke det er nok til at fjerne den lavfrekvente støj/ den dybe brummen.

Nogen med indsigt i dette?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Støjen dæmpes bedst så tæt på kilden som muligt - og det må vel i første omgang være naboens problem at få lovliggjort sin installation? Er det undersøgt hvilke tiltag der måske er muligt her? Hvad siger kommunen?
Lavfrekvent støj dæmpes generelt bedst med høj masse/vægt og i flere lag så vibrationer ikke kan forplante sig igennem, batts vil mest kunne hjælpe ift lyde i højere frekvensområde, eg susen fra blæser.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det lyder som noget billigt møg han har købt. må man hører hvilket mærke det er, så man kan undgå det :)
BOFH>
Tak, det var egentlig også det jeg regnede med.
Er det noget med jo tungere jo bedre, eller vil en ekstra tyk mur bare være spild?

Jeg overvejer et hegn opbygget af en kombination af batts ind mot naboen, så lyden ikke slår tilbage mod ham, og så have noget tungere ind mod min grund, evt. to lag træbrædder. Har også hørt det skulle være smart at lave en opbygning af sand mellem brædderne for at øge tyngden.

Spørgsmålet er så hvor mange DB det vil tage af støjen, og om det er nok. Har læst et effektivt støjværn vil kunne tage op til 8-10 DB. Havde nok håbet på mere.
Det er fint at have noget blødt til at absorbere, men lavfrekvent lyd vil gå lige igennem det, træ er let så det batter heller ikke noget 
Jeg har set en løsning hvor man lavede en gabion ind mod naboen som var en travl hovedvej, det var ligeså godt som en fuldmuret læmur og krævede ikke fundament.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Kan det ikke være naboens opgave at dæmpe støjen? Hvis der laves støjbegrænsning, skal vinkler på 90° undgås. Bare en afvigelse på 5° er fint. 

fase
Annonce
En gabion lyder som en af de lidt dyrere løsninger. Så det vil jeg helst undgå, selvom det ville være flot og sikkert en god løsning

Jeg læste et sted, at alt over 20kg/m2 ville være spild, da det ikke ville have nævneværdig ekstra effekt. Men jeg ved ikke om der var taget højde for den lavfrekvente støj, og det er netop den som er problemet, selvom der også er en høj susen fra ventilatoren. 

Det er klart naboens opgave at få styr på det. Men jeg prøver, at komme ham lidt i møde. Så håber han er med på en løsning, hvor der også tages højde for den lavfrekvente støj, men han er desværre nogen gange lidt svær at tale med. Jeg vil nødigt involvere kommunen, idet naboskabet så er helt dødt, og fordi jeg satser på, at vi kan klare den over alm. dialog. Men kommunen er nødløsningen, hvis vi ikke kan blive enige om en ordentlig løsning.

Synes jeg læste på en Facebook side om varmepumper at nogen folk selv støjdæmpende deres sprsun pumper. De er så ringe støjdæmpet fra fabrikken så de pillede alle sider af og satte sådan noget støjdæmpende tape på som man også bruger i biler og pc kabinetter og lignende. Den bliver ikke lydløs men det havde en effekt. 
Pizzabager>
Faktisk interessant, måske ville det være en ide at beklæde varmepumpen på indersiden af dens skærme med støjdæmpende butyl.
Det er dog lidt svært når det ikke er min egen pumpe, så det tror jeg ikke kommer på tale. 
Hvis man laver et hegn med to lag trykimprægnerede brædder som overlapper hinanden i samlingerne, så kommer man vel op omkring de 20kg/m2 som burde lydisolere en del.

Dernæst kan der sættes isoleringsbatts på siden ind mod naboen, så lyden ikke slår tilbage mod ham.

Lyder det ikke som en nogenlunde fornuftig og billig løsning?
Ja, det lyder meget fornuftigt.
Selv ville jeg nok købe noget tungere - noget i stil med stolper og hardbatts rockwool.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis