Søjleboremaskine, krav til-

Jeg overvejer at anskaffe mig en søjleboremaskine, og behøver lidt hjælp til specifikationer.
Det skal ikke nødvendigvis være en bordmodel, men det er nok det mest handy til mit brug (nemmere at sætte til side når den i perioder ikke skal bruges). Jeg har både 230 og 400 V til rådighed.

Hvor mange watt skal den minimum være, når jeg ønsker at kunne bore ø16 i jern (ikke rustfri)?
Hvad skal minimum og maximum omdr. være, når den skal kunne bruges fra ø3 til ø16 i jern, alu og træ?

PS: Har kigget lidt i andre tråde, men ikke rigtig fundet nogen svar

Jeg kan alt - når det lykkes.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: find en med selvspændende patron
2: 200 - 3000 rpm. dækker det meste
3: 3/4 hk. dækker fint ( asynkron motor )
Find en evt. brugt model, med kraftig opbygning, gerne vinkel bart bord og trappeskiver til flere rpm. instillinger.
De nye elektronisk styrede kender jeg ikke og ville heller ikke selv bruge penge på dem.

Hvis jeg skulle købe en søjleboremaskine, ville jeg først sikre mig at der ikke er slør i føringen. De maskiner jeg har set hos Harald Nyborg og Biltema er ikke imponerende. Der er ikke meget ved at have en søjleboremaskine, hvor borepatronen kan skride en halv millimeter til siden eller rasler rundt.

Jeg ville også gå efter en der har et langt slag.

Jeg ville også gå efter en med asynkronmotor. Rigtig gearkasse er selvfølgeligt bedre end kileremme - men det koster kassen, så der ville jeg nok gå på kompromis.
rce0852 skrev den 17-10-2023 15:48:05
Det skal ikke nødvendigvis være en bordmodel, men det er nok det mest handy til mit brug (nemmere at sætte til side når den i perioder ikke skal bruges). Jeg har både 230 og 400 V til rådighed.

En søjleboremaskine til 16 mm arbejde i stål er ikke lige til at "sætte til side". Hvis den er, er det noget alu-bras.

Overvej dine specifikationer igen.

Så lige denne her på FB, sådan en har jeg brugt på et tidligere arbejde, den er faktisk ganske udmærket, og rimelig stabil, selv om den ikke vejer så meget.
Remtræk er ganske fint, det skåner værktøjet, og operatøren  
Den er opgivet til 20 mm i stål, men kan sagtens bore større huller hvis man forbore, den har en 1,5 hk motor, så har den konus i spindelen, hvilket er en stor fordel (kan ikke huske om det er mk 2, eller 3 konus)
LINK
Ps har intet med annoncen at gøre ..

Vi prøver igen, i morgen --
Nå skal åbenbart være medlem af gruppen for at se annoncen..
Men er det noget for dig kan du jo bare tilmelde dig gruppen.
Den koster 1800 kr og er i Fredericia
Det er denne her gruppe

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis