Migatronic LTO 200 - uden jord !?

Hej

Er der nogle der kan oplyse mig om det er forsvarligt at bruge sådan en gammel sag som kører på 3 faser uden jord?

Jeg fik den med fra en auktion, hvor jeg købte noget andet. Det var fra en kommunes “vej og park”, så den var sikkert kasseret - stikket var klippet af, og jeg ved ikke om den virker.

Skal jeg skifte kablet og jorde den til chassiet?

Hvis jeg får den op og køre, hvilke type elektroder vil passe bedst til den i str. 2.5 - 4 mm?

… eller skal jeg bare kasserer den…?

Mange hilsner
Polite
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du bør tilslutte jord til chassiset, både for din egen sikkerhed, og for at beskytte den elektronik der er i svejseren.
Størrelsen på svejseelektroder afhænger at hvor tykke materialer du skal svejse, men du kommer et godt stykke med 2,25 mm og 3,15 mm elektroder.

Hvis den virker er der ingen grund til at kassere den, men er den defekt kan det sikkert ikke svare sig at reparere den.

Jeg har et gammelt Esab elektrodesvejseværk ( Æg) så købte jeg en lille billig svejser i HN, for at have en der er nem at flytte rundt med.Til min store overraskelse svejser den fuld ud lige så godt som min Esab, så nu bruger jeg kun den lille.
Link


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for hurtigt svar Jens

Jeg har overvejet det samme, men havde en fornemmelse af at en gammel svejser af en god kvalitet, var bedre end de billigere hobby modeller, men det kan være jeg tager fejl her.

Er der en bestemt elektrode type, udover diameter, som jeg som amatør bedre kan svejse med? Har hørt om landmands elektrode, 48.16 som eksempel

Jeg skal svejse en 20 mm. Møtrik på enden af et 16 mm. Gevindjern så jeg får et “ledøje” til mine nye låger jeg er ved at bygge…

Mange hilsner
Polite
 
Esab 46.16 er en rigtig god elektrode, som er nem at lave en god holdbar svejsning med..
Der er også nogle der hedder 43.32 de laver en rigtig flot svejsning, men ikke lige så stærk som 46.16.
Hvis du vil svejse rustfristål er Esab 63.30 rigtig nem at arbejde med..
(Der findes helt sikkert andre gode elektroder, end Esab, det er bare dem jeg kender)

Til at svejse 20 mm møtrikken ville jeg vælge en 2,5 mm elektrode

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for info, jeg havde også tænkt på 2.5 mm. Så det kan holde lågens vægt… jeg tror jeg vælger at købe et nyt mindre svejseværk, og skrotter det store gamle.

Mange hilsner
Polite
 
Tror ikke at din gamle svejser kører på mere end 2 faser. Der er set eksempler på “stationære” svejsere hvor jordforbindelsen var trukket i stikket i stedet for den 3 fase. Det virkede fint indtil svejseren blev flyttet til en stikkontakt med 3 faser.
Godt at der er indført standarder for stik.

Søren O
Annonce
Ja det er en enfaset..
Men tilgengæld er det nok ret robust og virker sikkert stadigt, det er sikkert kasseret da den type har en højere tomgangsspænding end der er tilladt, hvis værket bruges professionelt.



Vi prøver igen, i morgen --
@je_ns når du skriver en faset, mener du da at det kun kører på faser, og i dette tilfælde alle tre.

Nåh, men jeg valgte at købe et nyt svejseværk. Jeg havde ikke råd til et MIG værk, men købte et kemppi minarc evo 180 + hjelm med speedglas og nye 46.16 elektroder - det blev dyrt men jeg er tilfreds med resultatet… tak for råd og vejledning 👌

Mange hilsner
Polite
 
polite skrev den 17-10-2023 20:17:47

@je_ns når du skriver en faset, mener du da at det kun kører på faser, og i dette tilfælde alle tre.

Nåh, men jeg valgte at købe et nyt svejseværk. Jeg havde ikke råd til et MIG værk, men købte et kemppi minarc evo 180 + hjelm med speedglas og nye 46.16 elektroder - det blev dyrt men jeg er tilfreds med resultatet… tak for råd og vejledning 👌

 Der skrev jeg forkert det er 2 faser..

Og flot resultat med svejsearbejdet   

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis