Alfa romeo?

Så er det blevet tid til at den gamle Kadett skal skiftes!
Vi har været rundt og kigge på brugte biler til ca 100.000, og blev mest forelsket i en Alfa romeo 156 1,6 16v t. spark. Umiddelbart virker det som et godt køb, den har gået 150.000 km og er fra 98, men vi kender ikke noget som helst om den... Er der nogle som har ris eller ros, eller kender nogle svagheder som vi skal være opmærksomme på, vil jeg MEGET gerne høre det.
Mvh Allan...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skriv lidt mere om hvad bilen skal bruges til. Personlig kunne jeg aldrig drømme om at købe sådan bil. Alfa er jo typisk noget for de mere bilsportsligt interesserede. Det er således naturligt at antage at den nævnte brugte bil er kørt tilsvarende "sportsligt" (læs hårdt).
Overvej i øvrigt også reservedelspriser/værkstedspriser.
Jeg vil tro, at det er betydeligt nemmere at få repareret en "alm." bil og købe billigere reservedele til den end til en alfa.
Blot nogle tanker, se hvad du ellers får af svar.

mvh Anders
Tak for dit indlæg.

Bilen skal kun bruges til den daglige transport på arbejde osv. men vi er til de kvikke biler og de skal også gerne se lidt frække ud. Vores nuværende bil er en 2,0 GSI med 130 hk, så vi vil helst ikke have bil der er ret meget langsommere.

Med hensyn til rep. og reservedele kender vi ikke til prisklassen, men er meget interesseret i at vide hvor man kan få sådanne oplysninger!!

MVH Allan
Hvilken Alfa er det du kigger på?

Er det en 156 er der et par ting du skal sikrer dig inden du køber den.
156 er (specielt de første fra 98 og 99) desværre behæftet med en del fabrikationsfejl. Ingen er dog værre end at de bør være lavet på garantien.
Send mig evt. en mail hvis det er en 156, så jeg jeg gerne give dig listen samt et par billeder af de ting du skal kigge efter og hvor de typiske fejl er.
Alfa er jo for folk med lidt benzin i blodet, men 156 blev et rigtigt hit hos fiat koncernen, så der er solgt mange. Så det med den nok er kørt hårdt skal du ikke tænke på, og dem som vil køre den hårdt ville nok vælge 2.0, så det ville jeg ikke tænke på. Overvej måske 1.8 istedet? 1.6 har 120hk, 1.8 har 144 hk og 2.0 har 155, så 1.8 er nok et bedre valg hvis i vil have lidt ekstra krudt.
Med hensyn til reservedels priser tror jeg ikke de er værre en en GSI, da det jo også er en speciel model hos Opel og sikkert også koster mere end en standard kadett 1.3.

>Dk-Michael, den liste du snakker om kunne jeg godt tænke mig at se hvis du gider sende den til mig på [email protected]

tak
>Dk-Michael, den liste du snakker om kunne jeg godt tænke mig at se hvis du gider sende den til mig på [email protected]

Hvorfor ikke bare smide listen her, så vi andre også kan få glæde af den??

Har selv en 156 2.0TS. Prøvede en 5-6 stykker for et år siden da jeg købte min. Det kan godt betale sig, da der væsentligt forskel på slitage niveauet, i øvrigt uafhængigt af km-tal. Jeg valgte en fra '99 som på det tidspunkt havde gået 170.000, det var klart den der var i bedst stand til trods for det var den der havde gået længst.
Vær opmærksom på, at det er en typisk firmabil, det er ikke altid de er holdt så pænt.
Annonce
>MArtin, ja Alfa kan være en typisk firmabil, men fordelen ved en firmabil kan også være at vedkommende som kører i den ikke skal betale de altid dyre service og lign. så han/hun bare kører den på værksted hvergang, så alle service rent faktisk er overholdt, men det vil tiden vise.

Se evt. også www.mandagsbil.dk
Det kan du jo have ret i!

Har kigget lidt på papirerne da jeg købte min alfa 156, 1.6 fra slutningen af 99.



Her de fejl jeg selv har oplevet, eller ved er lavet på garantien:

- lampen for defekt airbag lyser (uden fejl på airbag)

- sokkel omkring sidespejl irer (bliver hvidt og den sorte belægning falder af) soklen bør lakeres hos en maler. Sørg endelig for at få det gjort, ellers løber det hvide ned af siden på bilen, det er ikke kønt!)

- vakumregulatoren går efter omkring 100-120.000 km. (det kræver udskiftning af bl.a. tandem at skifte denne, så få det altid gjort på mistanken, og dermed på garantien)

- se billede for meget typisk fejl i lakeringen (ved bageste dør). Lakken skaller af i samlingen, det SKAL laves, ellers ruster det!

- Kig generelt efter fejl i lakken, den kunne som oftest være bedre (i hvert fald den sorte lakering)

- fjederen ved benzindækslet har det med at blive ’sløv’

- mine forhjulslejer gik ved omkring 115.000 km (det siges at være meget normalt)

- Kig godt efter stenslag i forruden. Alfa’en er temmelig aerodynamisk, det kan give en del stenslag i forruden og på kølerhjelmen

- du kan undgå problemer med låsen (specielt om vinteren) ved at få monteret en fjernbetjent centrallås

- få set efter at software til motorstyring er opdateret (ellers har den en ret ujævn tomgang, det vil du tydeligt kunne se på omdrejningstælleren)

- prøv ved en prøvetur, at starte bilen, og så slå så meget som muligt til (rudevarme, fuld knald på varme og blæser, langt lys, radio osv) Se efter om omdrejningerne bliver ujævne eller går meget ned. Hvis det gør skal det laves (det er vist noget med generatoren (?)

- Se om du kan få bilen leveret med nye tændrør, der er dobbelt så mange i en Twin Spark som i andre biler!

- Prøv radioen, det hænder at bagrudeantennens kabel ikke sidder ordentligt, det giver en dårlig modtagelse.



Det lyder måske af lidt meget, men det er i virkeligheden, for de fleste ting, ting som burde være lavet på garantien, hvis ellers den tidligere ejer har passet på sin bil. Er det ikke fikset på garantien kan det være et billede af at den tidligere ejer netop ikke har passet særlig godt på bilen.



Bortset fra det er det en helt fantastisk bil. Jeg har kørt lidt over 100.000 i min og har kun haft småproblemer (bortset fra hjullejer og en halvdefekt tandremsstræmmer). At det skulle være en nødvendighed at køre bilen hårdt (sportspræget) hører de gamle modeller til. Køber du en 146 skal den have lidt at lave, men en 156 er netop den perfekte blanding af sportslige egenskaber med en super køreglæde i en forholdsvis almindelig familiebil. Ved en tur på motorvejen eller en tur i byen opfører bilen sig som en hvilken som helst anden bil i samme størrelse (bortset fra al Alfa´ens motor reagerer hurtigere). Ved en tur på de små veje vil du hurtigt (hvis du har gode dæk på) opleve at det er en bil med helt fantastiske køreegenskaber J Eneste minus jeg for alvor kan finde ved bilen er at bagsæderne ikke kan lægges ned, det giver lidt vrøvl når man skal have store ting med i bilen.



Når jeg på et tidspunkt skal købe mig en ny bil vil jeg med meget stor sandsynlighed købe en Alfa igen!!



Reservedele er lidt dyrere end gennemsnittet, men ikke urimelige. Mitsubishi, Ford, Toyota har jeg set til de samme priser eller dyrere. Timepriserne for mekanikere ligger typisk på omkring 550 ekskl. moms for en autoriseret mekanikker. (nu ved jeg ikke hvor i bor i landet, men her omkring Århus er der stor forskel på værkstederne)



Håber det kan bruges



(vedhæftede billede er desværre ikke et billede af min bil, det er den nyeste model med ny front osv).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også