Udendørs inddækning af dør/vindue? (træbeklædning)

Hej! Jeg skal til at montere vinduer og dør på et anneks. Jeg er blevet lidt i tvivl om, hvordan inddækningen skal laves senere, når der kommer klinkbeklædning på.

Jeg har sat dørkarmen i så der er 12mm hele vejen rundt i mellem træskelettet. Min plan er at stoppe isolering i revnen og derefter fuge. Men ved bare ikke hvordan beklædningen skal afsluttes rundt om.
Kunne evt. være rart med nogle billeder eller illustrationer af hvordan det skal laves:)

Tak på forhånd!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvilken løsning endte du mon med? Jeg har præcis samme udfordring (og ærgrer mig over, at der ikke er nogen svar i din tråd 😅)
Hej Stine, det jeg gjorde var at isolere rundt om, sætte fugebånd i, og så køre lysningsbrædderne ind imod karmen af døren. Det idéelle (som jeg lærte) ville have været at lave mere luft rundt om døren så lysningsbrædderne kunne komme 2-3cm ind forbi døren, så man dermed kunne fuge mellem lysningsbrædde og dørkarm. Især det nederste vandbræt burde have været inde under døren så vandet ikke har en revne at komme ned igennem. Men hvis skaden er sket og du ikke har nok luft omkring, fungerer det helt fint bare at køre dem ind imod karmen:)
Især hvis du har vindspærre på.

Har vedhæftet billede herunder. Døren var udført med lysninger kørt ind imod. Og vinduet var udført "korrekt" med lysninger forbi vinduet og fuge mellem karm og lysning.

Håber det hjælper;)
Tak Bertram - det ligner nogenlunde den løsning, jeg har i hovedet. Dog er mit projekt et uisoleret skur, og vinduerne er ikke “tilbagetrukne” (det er ikke en mulighed), hvilket gør det lidt mere besværligt 🙃
Er det en aluprofil eller et bræt, du har under vinduet?
Dbh Stine
Den “rigtige” måde at lave det på er som på billederne jeg vedhæfter.
Vinduer og dørre skal trækkes 5-10 mm længere ud end din vindspærre(afhængig af tykkelsen på beklædningen )
Brug en sålbænk i metal i stedet for den pind Bertram bruger da den rådner op alt for hurtigt.

Hvis du ikke lige som jeg har adgang til et halvt snedkerværksted, laver superwood nogle 45*45 pinde der er velegnede.

Selvbygger med stort S. 
Perfekt - tak SuperDIY 🤩
Kan du huske hvor du har købt sålbænkene?
Annonce
Sålbænke fåes som en standard-profil, typisk i zink eller alu.

Eksempel i sort alu her, men der er mange varianter, vissr vinduer har en udfræsning i bundkarmen hvor et profil kan passe op i.
Det kan dog godt være lidt tricky at finde dem på ønskede mål ift lysningsdybde mm, isf giver man lidt mere og får en blikkenslager til at lave dem på mål, masser af dem på nettet også, eg profilmester i Horsens.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

StineBygger skrev den 02-05-2026 12:56:01

Perfekt - tak SuperDIY 🤩
Kan du huske hvor du har købt sålbænkene?

Lige dem på billedet har jeg fået en bekendt til at bukke i tykkere plade end man normalt kan købe, men de kan købes på nettet flere steder så de passer på dine mål. F.eks. zinkshoppen og profilmester.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis