Lave autoriseret arbejde selv.

Hvad kan der ske ved at man laver f.eks el-arbejde selv? Hvis man laver en korrekt og lovlig installation. Forsikringen dækker jo selvom man har købt et hus fyldt med ulovlige installationer. Så hvis man selv laver det, hvad kan der så egentligt ske?

Jeg ved at man ikke må, men hvem sender bøden? 

Vh


 Vh.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er faktisk et sjovt og godt spørgsmål.
Der er jo som sådan ikke nogen der opdager at du selv har lavet noget på dit hus, og dermed er der heller ikke nogen der kan sende dig en bøde.
Problemet opstår den dag du skal sælge. Ja, du kan skrive at du selv har lavet elinstallationer, men jeg gætter på at ejendomsmægleren så vil sige at der enten ikke kan tages fuld pris for huset og at det skal udbedres af en installatør, eller at han ikke vil have noget med det at gøre.
Ville du købe et hus til fuld pris, vel vidende at det var lavet af en fusker ?
Vær opmærksom på at der er fabrikations koder i alt el materiel, så det svært at påstå at "sådan var det da jeg købte det" hvis materiellet er fremstillet efter du er flyttet ind.  

Hvorfor tage et kørekort? Det er jo ikke kortet der kører bilen, men mig. Og hvis jeg mener at jeg kan køre den rigtigt, hvad skal jeg så med et kørekort?
Jeg kan jo sagtens købe en bil uden et kørekort og futte rundt i den....Det er først et problem når politiet stopper mig eller jeg bliver indblandet i en ulykke, også selvom det ikke var mig der var skyld i ulykken.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du laver dit selvgjorte arbejde helt efter love og regler samt håndværksmæssig korrekt, får du næppe nogen påtale eller bøde nogen steder fra. For at få en bøde skal det jo opdages, at du har lavet det aut. arbejde selv. Jeg bliver da nødt til at tilføje, at med det antal spørgsmål, der bliver stillet i forskellige fora, er det mit indtryk, at ikke alle har den fornødne viden til at udføre aut. krævende arbejde. Og ja, håndværkere laver også fejl, men det kan du påtale overfor mester.

fase
Men f.eks det hus jeg har købt, står der jo at alt er lavet af autoriseret elektriker. Men der er stadig masser af fejl. Så det er jo 100% ham selv som har været igang og så skriver man jo bare under på tro og love, at man har fået en elektriker til at lave det, når man sælger huset. Som i siger kan en elektriker jo også lave ulovlige installationer. Og gad vide om den pensionerede elektriker, som ikke er autoriseret længere, ikke selv laver alt sit el. :)


 Vh.

Til det sidste spørgsmål kan jeg absolut sige JA Jeg er pensioneret elinstallatør og jeg laver selv mit el-arbejde. Og også en smule andre steder.
Det kan også laves lovligt af en ikke autoriseret, men nogen gange skriger det af fusk når man ser noget hjemmelavet. Men der skal gå rigtig meget galt hvis der kommer bøder. Det skal anmeldes til politiet og derfra køres en retsag. Det kan ske ved alvorlig ulykke.
Min lillebror som også er/var el-installatør blev af politiet kaldt ud til en familie hvor et barn var alvorligt forbrændt af at putte en stikprop i munden ( forlænger med stikprop i begge ender). Her var huset så gennemsyret af ulovlig og farlig installationer så han blev nødt til at afbryde strømmen ude i gaden. for at sikre imod yderligere ulykker. 
Jeg er ikke klar over konsekvensen for faderen, men her vil jeg tro der har vanket bøde eller fængsel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis