El trækplan i kælder

Hej.

Jeg skal til at trække nogle kabler i min underetage. Og jeg har lavet en tegning over hvad der skal være af kontakter og lampeudtag. 

Jeg er bare lidt usikker på hvordan man trækker det smartest og hvor mange ledere der skal til korrespondancerne :-)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din elektriker der kommer og laver det, så det bliver en lovlig installation, vil sikkert trække 5x1,5 rundt mellem alle dine punkter   
elektrikeren der var og se på det snakkede om en 7x1,5 over til korrespondance afbryder med stik og så fører den videre til stikkontakt med en 3x1,5. Og så lave en 5x1,5 leder over i korrespondance afbryderen fra lampested. Fik så ikke lige fat i hvordan med det ekstra lampeudtag 😅
Når du nu går i gang med at lave installationen, kan du bruge 5x1,5 mm2 over det hele. Den eneste undtagelse er mellem grøn stikkontakt og sort lampested. Der kan du nøjes med 3x1,5 mm2.

fase
Hvis du bruger 5x1.5 til det hele, så kan du nøjes med at købe en rulle kabel   
5 leder fra orange afbr. + stikk til lilla lampested  Videre til gul afbryder.
5 leder fra gul afbryder til stikkontakt og videre op til sort lampested. 
Men du skal jo også have noget strøm tilgang Det kan så komme ind ved gul eller det lampested som er mest praktisk.
Det må være en elektriker lærling meget tidlig i forløbet som anbefaler 7 leder. Hvis du mener det med at begge lampesteder skal tænde samtidig. 
Mit forslag giver mulighed for dobbelt korrespondance afbryder ved den gule. Så kan loftslampe tænde på korrespondance og den sorte tænde på den anden tangent 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg har lavet en tegning over det du har beskrevet. dog med en lille ændring. Jeg tænker jeg trækker det hele i 5*1,5 Discrusio anbefaler. :-)
Strømførende tager jeg ned i lilla lampested.

På begge korrespondancer skal der bare være 1 tangent, så begge lampesteder tændes på samme tid.
Sjovt du skriver "Det må være en elektriker lærling meget tidlig i forløbet som anbefaler 7 leder." for det var nemlig en lærling der var ud og se det   Hvordan kan det være han anbefalede det?

Manglende erfaring måske, men det kan jeg jo selvsagt ikke svare på. 
Der findes 2 typer man kan bruge. A og B korrespondance. Har han kun lært den første så kan det godt være nødvendig med 1 leder mere, men nr. B er langt den mest almindelige. Der bruges der 2 ledere til tænding og så fase, nul og jord. Det giver 5 ledere. 

Okay giver mening :-) hvordan ser den trækplaster ud jeg har lavet? :-)
Det kan virke, og det er den version hvor du kan have dobbelt korrespondance ved. den gule. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis