Hjælp til Orlan 25 drift

Hej folkens, 

Vi har for ganske nyligt overtaget et hus med et Orlan 25 fyr med akkumuleringstank. Overlevering af brugen har dog været lidt sporadisk, så nu vil jeg lige høre folk med lidt erfaring med tingene. Jeg har ganske enkelt brug for en "manual for almindeligt dødelige der aldrig har haft et fyr" :) 

Vi oplever pt. at der jævnligt kommer noget røg fra fyret når det kører, hvilket ikke er optimalt eftersom fyrrummet er placeret inde i huset. Jeg er usikker på om dette er normalt for sådan et fyr eller om det simpelthen er pga. forkert brug eller manglende vedligehold. Den tidligere ejer har fyret med savsmuldsbriketter (og det er vi fortsat med) - måske dette kan have en effekt også?

Jeg håber der er en herinde som kan hjælpe med en simpel 1-2-3 guide til sådan et bæst. Så f.eks.: 

  • Hvad gør I i forbindelse med optæning helt konkret?
  • Hvor tit renses "tunnellen" bag den nederste luge? (den lader til ret hurtigt at blive fyldt med aske)
  • Hvor tit påfyldes brændsel? (lader I fyret brænde helt ud eller fylder I på løbende?)
  • Ved påfyldning, smides der bare nyt brændsel i forbrændingskammeret og så er det det?
  • Hvor tit skal fyret renses? Og er der dele man er nødt til at skal have efterset jævnligt af en professionel?

Jeg har læst manualen, men den virker en kende overfladisk, så jeg håber på lidt real-life experience :) 

Mange tak skal I have. 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige i dette tilfælde vil jeg tillade mig at henvise til Stokerpro
Derinde er der flere brugere med megen erfaring.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis