Isolering i etageadskillelsen

Kære alle, min tømrer har forstærket/rettet mit gulv og nu skal jeg til at isolere imellem. Indtil videre ser det sådan her ud. Behøver jeg fylde isolering mellem spærene nedefra, eller kan jeg nøjes med at bruge noget pu skum de steder hvor jeg kan kigge igennem, da det er lidt besværligt at isolere nede under mellem bjælkerne. Tak for hjælpen! 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er adskillelse mod kælder er der krav om bd60 i brandmodstand. Hvis det er mellem stue og 1. sal er kravet bd30.
I begge tilfælde er kravet meget svært at opnå hvis der ikke er mindst 100mm glasuld/stenuld i hele hulrummets bredde og enten to lag gips eller trolltekt som loftbeklædning.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tænker det er nemt sætte isolering ind på tegning nr. 2.

Skær nogle bats til som passer nogenlunde + 2-5 cm i bredden og kil dem fast.

BOFH skrev den 14-10-2023 19:59:29

Hvis det er adskillelse mod kælder er der krav om bd60 i brandmodstand. Hvis det er mellem stue og 1. sal er kravet bd30.
I begge tilfælde er kravet meget svært at opnå hvis der ikke er mindst 100mm glasuld/stenuld i hele hulrummets bredde og enten to lag gips eller trolltekt som loftbeklædning.

/BOFH 

Tak! Der er 25cm isolering og det er blot mellem stue og første sal. Hulrummet er fyldt op men jeg er i tvivl om der skal isoleres direkte under bjælkerne eller om det er nok. Håber billederne giver mening. 

Phasio skrev den 14-10-2023 20:03:04

Tak! Der er 25cm isolering og det er blot mellem stue og første sal. Hulrummet er fyldt op men jeg er i tvivl om der skal isoleres direkte under bjælkerne eller om det er nok. Håber billederne giver mening. 

Viser billede 2 ikke undersiden hvor man kan se direkte op til bjælken? Isf er den jo ikke inddækket med isolering.

/BOFH 

Hvad er grunden til at der er isoleret med 25 cm mellem bjælkerne?
Annonce
Jacobn skrev den 14-10-2023 22:03:38

Hvad er grunden til at der er isoleret med 25 cm mellem bjælkerne?

Der var plads til det. For meget/lidt? Mener kravet er noget mindre men for akustikkens skyld tænkte jeg det var fint at fylde så meget på som muligt. Var det dumt? 

BOFH skrev den 14-10-2023 20:22:37

Phasio skrev den 14-10-2023 20:03:04

Viser billede 2 ikke undersiden hvor man kan se direkte op til bjælken? Isf er den jo ikke inddækket med isolering.

/BOFH 

Jo du har ret, i så fald misforstod jeg. Jeg troede du mente mellem - ikke under. 

Jo du har ret, i så fald misforstod jeg. Jeg troede du mente mellem - ikke under. 

Det gjorde jeg også, varmen stiger jo nedefra og op, derfor er det selvfølgelig hulrummets bredde på undersiden der skal inddækkes for at forhindre varmen og røggasser i at stige op igennem.

Der er heller ikke så meget pointe i at kun isolere i hele højden af adskillelsen nogle bestemte steder og ikke andre, hvis det ikke udfyldes i hele bredden vil isoleringens tykkelse i dit tilfælde reelt kun være som højden af øverste lag der ligger mod kanten af bjælken.

/BOFH 

Svaret er at du absolut ikke skal bruge PU skum. Som jeg ser på billedet er det meget nemt at isolere op under bjælker med glasuld. Jeg ville have gjort det i samme omgang som den øvrige isolering, og så skubbet ind under bjælker. 
Når nu du skal til det så må du finde dine lidt mere omhyggelige sider frem, der er for mange små huller i isolering. 
Nu er det imellem 2 opvarmede sektioner i dit hus. ( undtagen måske ude ved skunk) så du mister ikke så meget på varmekontoen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også