Vandinstallation - flytte jordledning - Prisoverslag

Hej,

Vi er ved at få lavet fjernvarme og der er lige blevet gravet ud mellem sokkel og skel (ca. 75 cm dybde).

Vi overvejer i samme omgang at få lagt ny jordledningen til vand og flytte stedet, hvor denne løber ind i huset og derved skal måleren flyttes.

Der er som sagt gravet op til fjernvarmen og jeg kan selv grave dybere til den nye jordledning i plast. Opgravningen ligger lige op ad vand-stophanen i fortovet, så det er begrænset, hvor meget jord/sand, der skal graves og det vil jeg selv kunne gøre. Boringen gennem fundamentet kan jeg evt. også selv klare inkl ophugning af kældergulv, så jeg tænker, at VVS’eren kan gøre, hvad han skal uden så mange dikkedarer.

Den nye jordledning skal være ca. 4 meter lang fra stophane i fortov og til måleren på ydervæggen ined i kælderen.
Vi er kunder hos Trefor.

Nogen, der har erfaring med et prisoverslag på sådan en omgang?
VH

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den går ikke. Der er noget der hedder respektafstand. Mellem fjernvarmerør og vandledning skal der minimum være 1,0 m.

Søren O
Søren O har ret. 
I "Tekniske bestemmelser for fjernvarme 2013" fra Trefor står der minimum 0,7 m fra vandstikledning og at fjernvarme ikke må ligge over denne eller i umiddelbar nærhed af kloakledninger og tagbrønde.
Tak for jeres svar.
Hvis jeg skal grave renden bredere går det nok, så jeg hører forsat gerne ifht. erfaringer mht. ca udgift på vvs-arbejdet.
Vh.
respektafstand  er ikke et krav , men anbefales , snak med fjernvarmen og vandværket , så er der sikkert ikke noget problem i det
det er ret alm at vi har det hele i samme rende
Bredker@
Du er inde på en glidebane. Jeg ved godt at når der er lagt jord på, kan ingen se det.
Normen DS 475:2012 foreskriver er minimum afstand ved “snævre forhold” på 1,0 m.
At forsyningsselskabet Trefor så har “gradbøjet“ reglerne til 0,75 m er heller ikke i orden.

Søren O
Annonce
Hvis man lige ser bort fra respektafstanden, er der så nogen der kender prisniveauet?

Jeg "drømmer" også om at skifte stikledningen når vi får fjernvarme. Har virkelig meget okker i vandet og ikke ret højt vandtryk. 

Mvh. AllanE
Lidt svært at give en pris, men hvis der er gravet ordentlig op, så der er plads til at arbejde på, og der er hugget hul i sokkel, må det kunne laves på 2-3 timer.
En svendeløn ligger vel på ca. kr. 550,- pr. time, så arbejdsløn bliver ca. kr. 2000,- inkl. moms. Måske lidt billigere hvis det laves sammen med fjernvarmeinstallationen.
Materialepris - regn med det dobbelte af hvad du selv kan købe det til hos f.eks. billigvvs

Søren O
Er der ikke nogen omkostninger til vandforsyningen? Man skal vel ud og røre ved hovedledningen i vejen?

Mvh. AllanE
Stophanen i fortov (eller ved skel) tilhører vandforsyningen, og det er dem der skal vedligeholde frem til skel. Rørstrækningen fra forsyningsledningen og til skel kaldes stikledningen.
Din stikledning (helt korrekt hedder det jordledningen) må du gerne skifte, og det er ikke noget vandforsyningen blander sig i, så længe reglerne overholdes. 

Søren O
Ledningen fra stophanen til måleren hedder stikledning, og er autoriseret arbejde. Jordledning er en anden ting nemlig en beskyttelse mod stød.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis