Hævning eller fjernelse af spærfod

Hej Alle.

Jeg har læst en del tråde her på siden, men er stadig i tvivl, så jeg laver min egen:

Jeg har lige fundet det (næsten) perfekte hus. Et gammel bindingsværk hus i de smukkeste omgivelser.
Ejerne er et ældre ægtepar som har boet der i 38 år og alt står snorlige.
I stuen har de hævet loftet et stykke over spærfødder så disse ligger frit problemet er at de hænger ret lavt (ca 2m) og jeg følte at jeg gik ind i dem. Der er da også flere i min famile der er omkring de 2m. Det skal siges et der er 1. Sal på, så det hævede loft må vel ligge af på noget bærende? 
Så spørgsmålet her er om det er muligt at enten hæve spærfødder (uden at skulle rive taget af.)?
Lave udvekslinger mellem de nuværende tæt på væg så der bliver et frirum i midten?
Tilføje stolper eller anden understøttelse der kan erstatte spærfødderne?
Der er tal om 5 spær i en stue på ca 7x4 m


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS   
Du skal ikke fjerne bjælkerne, jeg ville flytte dem op under loftet, så bevare du også det fine indtryk bjælkerne giver.

Vi prøver igen, i morgen --
Arvad79 skrev den 14-10-2023 11:01:53

Hej Jens og tak :-)
Bjælkerne er vel del af spær og den bærende konstruktion, og kan vel ikke "bare" flyttes op?
Men enig i udrykket :-)

 Det afhænger af den øvrige konstruktion, så du skal have en bygningskonstruktør eller lignende ind over.


Vi prøver igen, i morgen --
Disse bjælker er ikke bærende, da der ikke ligger noget på dem. Men oprindeligt har de været bærende OG sørge for at tagkonstruktionen ikke skubber murene ud. 
Nu er der helt sikkert lagt et nyt bjælkelag længere oppe som har samme funktion og desuden bærer trykket fra 1. sal.
Så jeg er ret sikker på at bjælker kan fjernes, men "ret sikker" er ikke helt nok. Så tag kontakt til en bygnings sagkyndig i dit lokal område, så kan han/hun tjekke hele konstruktionen, og give råd om hvordan.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.
Ja der skal klart en konstruktør ind over inden jeg finder rundsaven frem :-)
Jeg er med på at de nok ikke bærer noget lodret - det er mere om de holder på noget vandret (vægge) 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis