Byggetilladelse - dokumentation af brandklasse??

Kære alle.

Jeg er i den beknebne situation, at jeg har søgt kommunen om byggetilladelse til et overdækket område i min have (op ad min garage). Området er 20 m2 og er en helt simpel overdækket "terrasse" til haveredskaber (sekundær bygning). Der er allerede over 60 m2 sekundære bygninger, så kommunen vil have, at der søges tilladelse.

Jeg har indsendt både plantegninger og facadetegninger, som er tegnet i et 3D-program.

Kommunen vil gerne have dokumentation for
  • valg af brandklasse
  • anvendelseskategori
  • risikoklasse og, citat:
  • "Redegørelse for om de tekniske løsninger i byggeriet opføres i overensstemmelse med de præ-accepterede løsninger i Bygningsreglementets vejledning til kapitel 5 – Brand i henhold til bilag 1b" og "[...]hvilke løsninger helt specifikt bruges".

Jeg fatter simpelthen ikke, hvad jeg skal fremsende. Det overdækkede område er jo bare 4 stolper, jeg støber ned i jorden og overdækker. Der er ingen strømføring, ingen brandslukningsartikler, der er flugtveje igennem alle åbne sider af overdækningen.

Jeg har prøvet at sende oplysninger om flugtveje, at der ikke er sovepladser osv., men ansøgningen afvises gang på gang, fordi de mener, at der alligevel mangler ovenstående.

Er der nogen, som måske har et eksempel på en ansøgning, hvor ovenstående, markeret med fed, er dokumenteret?

Jeg kan ikke forestille mig, at jeg skal tage fat i en brandrådgiver for at dokumentere valg af brandklasse til en bygning, hvor det eneste, som kan brænde, er 4 stk. trykimprægnerede stolper og spær med ståltag på??

Eller overser jeg noget helt åbenlyst?

Nu ved jeg godt, man kan bare sige, sæt det lort op og lad være med at spørge. Det ville jeg også, hvis det var en overdækning over en postkasse, men 20 m2 er en del. Og området kan ikke laves mindre. Det vil jeg godt have lavet efter reglerne.
Kære alle. Jeg er i den beknebne situation, at... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej JJ
Og tak for at du valgte følge op din sag, så informationen kunne komme mig til gode!

I mit ansøgningsforløb skal jeg nu igen trække vejret dybt, når jeg er nået til “Dokumentation for valg af konstruktionsklasse”
Jeg undrer om svaret her fungerer som i dit tilfælde, med en specifik sætning (ud over tegninger) ??

Hilsen Anna, ny ejer til sommerhus på Møn

Nikianna22 skrev den 07-08-2024 10:30:30

Hej JJ
Og tak for at du valgte følge op din sag, så informationen kunne komme mig til gode!

I mit ansøgningsforløb skal jeg nu igen trække vejret dybt, når jeg er nået til “Dokumentation for valg af konstruktionsklasse”
Jeg undrer om svaret her fungerer som i dit tilfælde, med en specifik sætning (ud over tegninger) ??

Hilsen Anna, ny ejer til sommerhus på Møn

Formålet med den beskrevne sætning er at erklære på en juridisk specifik måde at lovgivningen er overholdt.
Årsagen til at dette er nødvendigt er at placere et juridisk ansvar hos den der ansøger om byggetilladelsen.

SÅledes at hvis der end asker en brand eller lignende så kan der placeres et juridisk ansvar.  

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det giver god mening!

I forhold til måden at rent specifikt dokumentere valget, så er jeg ude på, om netop en sætning er hvad der (rent formelt) kræves
Jeg tænker følgende sætning  “Projektet overholder konstruktioner ifht SBi-anvisning ‘254, Småhuse - styrke og stabilitet.’ “

Ville det fungere som dokumentation?
Nikianna22 skrev den 07-08-2024 12:23:20

Det giver god mening!

I forhold til måden at rent specifikt dokumentere valget, så er jeg ude på, om netop en sætning er hvad der (rent formelt) kræves
Jeg tænker følgende sætning  “Projektet overholder konstruktioner ifht SBi-anvisning ‘254, Småhuse - styrke og stabilitet.’ “

Ville det fungere som dokumentation?

Du skal erklære overensstemmelse. Altså i stil med: "Jeg erklærer, at gældende bygningsreglement overholdes og bygningen er i brandklasse 1 i henhold til præ-accepterede løsninger bilag 1b"."

Og så selfølgelig dokumentationen

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Og opstår der en skade i beskrevne område, og forsikringsselskabet bliver bekendt med det, så tager du bare overarbejde.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Modtaget, buller 27, NU er jeg blevet klogere på sagen! Tak

Jeg forstår også ansvaret der hviler på mig, og har heldigvis udlærte og dygtige folk til at hjælpe med byggeriet
Synes bare det kunne gøres nemmere for borgeren at skrive tydeligt ud, hvad der ønskes af svar i boksen. Som jeg ser det, havde det været passende med hak-af-påstande, i stil med “jeg er indforstået i reglement x”

Men at skulle skrive ovennævnte tekst i feltet for “dokumentation for valg af y”, giver også for mig dårlig mening

Så langt, så godt, nu er jeg tilbage i ansøgningen, og ser at jeg OGSÅ skal dokumentere anmeldelse af påbegyndelse. Altså… Måske skulle jeg have insisteret på at købe sommerhus hjemme i Sverige, i stedet for tæt på danske svigerfamilien - synes fagsprog/ hvem-at-spørge mv kan være kringlet nok på mit ejet modersmål 😂🤦‍♀️

Jeg gætter der skal “erklæres at byggeriet tages ikraft på z (bestemt dato) og alle regler efterfølges”, men vil I hjælpe med en absolut smashing sætning, for at det papirnusseri på plads? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også