Benytte "for stor" kondensator på en båndsavsmotor

Hej

Kondensatoren på motoren til min båndsav er brændt sammen. Jeg har bestilt en ny, men af uransagelige årsager bestilte jeg en der er lidt for "stor".
Den oprindelige var en  450v +-5% 35 uF.
Jeg kom til at bestille en 450v +-5% 40 uF.

Kan jeg bruge den der er 5 uF større og hvad sker hvis jeg gør det?

Mvh. Claus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan bare bruge. Motoren vil måske være lidt tungere i starten, men da du starter den ubelastet vil det næppe være et problem.
Velkommen på lds.
 hvad sker hvis jeg gør det?  
Kondensatorens størrelse afgøres af motorstørrelse. Når det er den korrekte størrelse er der ens strøm i motorens viklinger. Hvis kondensator er større vil der være større strøm i den kapacitive del ( Den vikling som får strøm igennem kondensator)  Det vil opvarme viklinger mere end nødvendig.
Kan jeg bruge den der er 5 uF større
Det kan du godt.  Det er ikke ret meget større, så det er minimal hvor meget det betyder. Og så er det en båndsav, som på hobby plan ikke er belastet fuldt ud hele tiden. Så strømmen i motor er alligevel noget under fuldlast strøm. Du kan heller ikke fuldlaste den hele tiden, da emnet jo sikkert skal drejes osv. Havde det været f.eks. en pumpe eller lignende så kunne den være fuld belastet i længere tid. 
Det du kan gøre er at holde en hånd på motor en gang imellem når du har arbejdet er stykke tid. Hvis du ikke brænder dig på den så er det ok.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusinde tak for svar begge to :-)

Jeg vil prøve det her i weekenden. Og så må jeg holde øje med om den bliver for varm.
Jeg bruger den bl.a. til at udskære nogle store seje egestammer til trædrejning.
Hej igen

Jeg fik det afprøvet, motoren blev meget varm når den blev belastet og jeg kunne også mærke en let sitren/summen, når jeg rørte ved metallet. Jeg har skiftet til en kondensator der passer og nu virker det hele fint igen :-)

Jeg har så en kondensator, 450v +-5% 40 uF til salg nu ;-)

Vh. Claus
Perfekt tilbagemelding. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis