Læsket kalkmørtel?

Hej.
Et hurtigt spøgsmål, eller rette 2.....
Er hydralisk kalkmørtel, det samme som læsket kalkmørtel?
Hvor køber jeg læsket kalkmørtel?

Jeg er blevet anbefalet at bruge læsket kalkmørtel til nogle reperationer af murværk og skorten.

På forhånd tak.

Finn
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan købes mange steder. Søg på læsket kalk eller stampet kalk. Så skal der blandes sand i for at det bliver til kalkmørtel. 
Jeg har set min far læske kalk. Et hul i jorden, og så blev det fyldt med brændt kalk. og tilsat vand. Det sydede og kogte af sig selv, og blev så til en pasta konsistens. 
Det brugte han til mørtel og kalkning af udhuse. Når det var dækket luft tæt så kunne det holde sig i flere år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
I følge Google er hydraulisk kalkmørtel (jeg vidste det heller ikke  )
Hydraulisk mørtel er en kalkmørtel hvor der er tilføjet hærdende materiale. Det kan være stenmel, knuste skaller eller cement. Normalt kaldes mørtel med cement som bindemiddel dog for cementmørtel. 

Så mon ikke du lige så godt bare kan købe noget bakkemørtel (eller strandmørtel) og så selv blande lidt cement i. Link

Da jeg var i lære i begyndelsen af 70'erne, skulle værkstedet kalkes synes mester, så jeg blev sendt ned til den lokale murermester, efter læsket kalk, han havde en muret kalkgrav, hvor det så blev skovlet op fra.

Vi prøver igen, i morgen --
Kalkmørtel / bakkemørtel med cement  kan netop ikke anbefales til gamle huse, hvis det der er tilfældet her. 

ev elmand.
Det er et gammelt hus, hvad vil du så anbefale?
Jeg er blevet anbefalet at bruge læsket kalkmørtel.
Så køber du læsket kalk, som også betegnes som stampet kalk. Det skal så blandes med ovn tørret kvarts sand for at blive til mørtel ca. blanding 1 del kalk og 3 dele mørtel. Der skal ikke cement i. Sandets grovhed, og præcis mængde kan jeg ikke sige noget om, det kommer an på hvad du har nu. 
Her kan du læse lidt principielt. LINK
Og her lidt om blandings forhold, analyser m.m. LINK

Tusind tak.......
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis