Varmepumpe tænder ikke.

Hej, 

Jeg har en luft/luft, der er en smule for gammel til, at garantien dækker. Den er måske 3-5 år. 

Jeg købte den brugt. Den havde siddet i et sommerhus i et halvt år og var blevet pillet ned af en autoriseret. 

Jeg fik den ligeledes sat op af en autoriseret for godt 2 år siden. 

De har kørt upåklageligt de første to sæsoner 21/22 og 22/23, men da jeg forleden af konen fik følgende spørgsmål: "Synes du ikke, det er blevet lidt køligt?", besluttede jeg, at nu var det på tide med en ny sæson.

Og så ville den ikke tænde. Nul reaktion. Ikke engang et lille, usædvanligt bip, når jeg trykker på fjernbetjeningen. Intet.
Batterier blev skiftet. Nothing. 

Der er det lille aberdabei, at den nu, efter problemet er opstået, af og til slår relæet, når jeg sætter stikproppen i. Men det er måske 1 ud af 10-20 gange, ellers gør den ikke.

Jeg har målt, om der er 230V spænding på alle klemmer på både inde- og udedel, og det er der, så der er strøm igennem.

Nogle gode gds-bud, inden jeg skal gå den tunge gang til én eller anden, der beskæftiger sig med sådanne på fuldtidsbasis?

Den hedder Inventor King. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er 5 års garanti på fin varmepumpe !!!  i fgl. deres egen hjemmeside 

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jep, HVIS der er lavet årligt eftersyn. Og det har jeg sgu rent - og idiotisk - glemt i alle mine projekter. 

polobjørn skrev den 12-10-2023 17:10:02

Der er 5 års garanti på fin varmepumpe !!!  i fgl. deres egen hjemmeside 

Har du prøvet at tænde den på knappen på indedelen, altså uden at bruge fjernbetjeningen?
Så kan du finde ud af om det er fjernbetjeningen eller varmepumpen.

Hvis det er varmepumpen er jeg bange for at professionelle vil kigge i kort tid på den, og hvis de ikke kan se en indlysende fejl, vil de anbefale en ny. De har viden om installation, men næppe om reparation af elektronik.
Jeg kender ikke så meget til luft/luft men det lyder som en sikkerheds udkobling.  Måske er der ikke gas på mere? Kan man se et skugeglas?

it is better to burn out than to fade away
AFHÆNGIG AF KØLEMIDDEL TYPE KAN MAN / KAN MAN IKKE SE KØLEMIDDEL I SKUEGLAS ( HVIS DET FINDES)
Undskyld de store bogstaver !

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Tak for buddene. Jeg havde forhandleren i røret samt "hurtigbesøg" af en elektriker. De kunne ikke lige på stående fod komme med en løsning, men begge mistænkte, at enten det ene eller begge print er gået, siden den ikke engang giver den mindste lyd fra sig, når man forsøger at tænde.

Ligeledes var de enige om, at et lynnedslag i nærheden kunne være synderen. 
polobjørn skrev den 14-10-2023 18:49:38

AFHÆNGIG AF KØLEMIDDEL TYPE KAN MAN / KAN MAN IKKE SE KØLEMIDDEL I SKUEGLAS ( HVIS DET FINDES)
Jeg kan ikke huske, men ret mig hvis jeg tager fejl(igen) Hvis der er et skueglas, er det vel hvor gassen er kondenseret og hvis der er et skueglas, er det vel placeret der? Man må vel antage at der er fyldt den gas på som producenten anbefaler?

it is better to burn out than to fade away
gasse skrev den 16-10-2023 21:58:53

polobjørn skrev den 14-10-2023 18:49:38

Jeg kan ikke huske, men ret mig hvis jeg tager fejl(igen) Hvis der er et skueglas, er det vel hvor gassen er kondenseret og hvis der er et skueglas, er det vel placeret der? Man må vel antage at der er fyldt den gas på som producenten anbefaler?

Du har ret. Jeg har endnu til gode, at se et skueglas på en almindelig l/l varmepumpe.
og skulle der sidde én, er det ligemeget hvilken type kølemiddel. 

Ud fra det jeg har læst i tråden, vil jeg også mene at det er et dødt print. Normalt ville der fremkomme en fejlkode, hvis print virker og det er kølemiddel der mangler.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis