Fugt af ydervæg

Kære LDS'er,
Vi har nu i en rum tid holdt øje med disse pletter på vores ydervæg. Jeg har vedhæftet tre billeder, men det forekommer flere steder - alle øverst på væggen og under udhænget.
Fugtmålinger slår klart ud på de mørke pletter. Der er ingen rør i området, ud over vandhanen på billedet.
Det der undrer mig er at plamagerne også var der i tørvejr - selv i de uger med 3 uger uden regn. De varierer i intensitet i løbet af ugen.
Indendørs er der ingen fugtproblemer på de påvirkede områder.

Forsikringen er sat på sagen - mureren der kiggede på væggen mente at der var behov for, at pille nogle sten ud for at kigge bagved, da han ikke lige havde noget bud på årsagen derpå.

Er der nogen af jer som har set noget lign. eller har nogle bud på hvad det kunne være?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ekstremt. Hvis taget var lavet forkert, så der løb vand ned på toppen af murene, ville der være fugtige mure. Så burde det dog ikke være så slemt på gavlen. Er det lige slemt mod vest som mod øst? Er der skader på træværk, eller er det kun murene?

Jeg er meget nysgerrig på hvad det er. Du må endelig skrive hvad de finder ud af.
Jeg vil lige komme med en opdatering, da sagen (indtil videre) nu er lukket fra forsikringen.
Jeg har tidligere lavet et opslag (https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/249559/s/manglende-udluftning), hvor jeg spurgte til udluftning/ventilation af vores luftrum. Tømreren der kiggede på taget og udhænget, mente at det skyldtes at kondens blev dannet i den nederste del af undertaget, som så blev ført ud på stenene. Flere steder er stenene i kontakt med undertaget.

På billede 1 giver ovenstående forklaring god mening, da stenene netop var i kontakt med undertaget og vi har formentlig nok haft et loftrum med utilstrækkelig ventilation. Vi har etableret studser i den øverste del af undertaget og er blevet rådet til at sætte yderligere én studs i (faktisk i området bag vindbrættet), så der er to pr. fane.
Endvidere har vi fjernet stenene i øverste række.
Forklaringen giver mening da vi så en bedring i dagene med meget blæsevejr, trods regn.

MEN på billede 2 og 3 er undertaget og sten IKKE i kontakt med hinanden - som billedet også viser er det jo faktisk langs gavlen. 

Hvad er jeres tanker?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis