Pil strømkabler ud af røgalarm?

Hejsa

Jeg bor til leje og har en røgalarm jeg gerne vil deaktivere, da den sidder meget dumt placeret i køkkenet (bare rolig, der er en anden to meter væk fra den i stuen, og det er et åbent køkken) . Den er både tilsluttet strøm og batteri, og da kablerne til alarmen går igennem loftet, kan jeg ikke bare pille den ned, da kablerne vil være synlige. Den skal derfor deaktiveres på en måde. Jeg har overvejet at tage batteriet ud og pille strømkablerne ud (som er kobbertråde ligesom når man sætter en lampe op).

MEN min bekymring er, at strømkablerne ligger frit med kobbertråde som måske kan smelte plastikken eller at man kommer til at røre ved dem, når man måske senere skal åbne røgalarmen. Og ja, jeg ved absolut intet om hvordan strøm fungerer, så det kan godt være jeg tager meget fejl

Kan jeg bare lade kobbertrådene sidde frit ude? Eller kan jeg måske snore dem ind i noget elektrikertape?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er sikkert forbundet med de øvrige lejligheder?
Du kan deaktivere røgalarmen ved at pille batteriet ud. Ledningerne tager du ud og forbinder med en samlemuffe på hver af farverne i N og L. Du kan komme udfor at alarmerne aktiveres mens du laver øvelsen. Er der i øvrigt en speciel grund til at deaktivere røgalarmen?

fase
HrT skrev den 11-10-2023 20:43:25

Den er sikkert forbundet med de øvrige lejligheder?

Hvad kan det have af konsekvens?

S. Fabrin skrev den 11-10-2023 21:04:00

Du kan deaktivere røgalarmen ved at pille batteriet ud. Ledningerne tager du ud og forbinder med en samlemuffe på hver af farverne i N og L. Du kan komme udfor at alarmerne aktiveres mens du laver øvelsen. Er der i øvrigt en speciel grund til at deaktivere røgalarmen?

Jeg har køkken og stue i et. Alarmen sidder meget tæt på oven/kogeplade, hvorfor den tit går i gang, når jeg laver mad. Der sidder en anden røgalarm to meter ved siden af, så ser ikke behovet for at have besværet med den.

Jeg ved ikke om dette kan fungerer. Jeg har nok ikke forklaret det godt nok, men det på billederne er bare basen af røgalarmen. Den skal sættes oven på, hvorfor der ikke er plads til en samlemuffe
Ud fra billederne ser det ud til at der er plads til en samlemuffe på L. Resten kan blive siddende.

fase
S. Fabrin skrev den 11-10-2023 21:30:15

Ud fra billederne ser det ud til at der er plads til en samlemuffe på L. Resten kan blive siddende.

Ah, ja, jeg havde kigget på sådan en stor boks.

1. Det er kun L der skal i samlemuffe, da L er fasen og der strømmen egentlig kommer fra? Hvilket er derfor dette slår den fra?
2. Sort går i SK og gul/grøn går i en uden navn, men det er den der bronzeting. Hvad er disse til?
Annonce
SK = sammenkoblet alarmer jf. dine billeder, formodentligt signal fra een alarm til en anden, så hvis een tænder, tænder de alle.
Du kan evt. finde et modelnr. på din alarm, så kan det være der dukker en manual op.
Gul/grøn er jord, typisk anvendt til brugsgenstande med metalstel/hus. Hvorfor det er smart til en røgarlarm ved jeg ikke, men det skader ikke.
Tak for svar.

1. Jeg har nu fået ordnet det. Der var to ledninger i L, som jeg begge har sat i samlemuffen. Der var ikke meget plads efter samlemuffen kom på, så ledninger er virkelig tæt presset sammen. Jeg går ikke ud fra dette kan blive et problem.
  2. Hvorfor er SK egentlig samlet i en bronze/kobber ting? Er den ikke strømførende som vil kunne give strøm?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis