Ekspansionsbeholder utæt efter udskiftning af cirkulationspumpe

Hej,

Min cirkulationspumpe var stået af da jeg prøvede at starte den her den anden dag. Jeg har så købt en alpha 2 som jeg lige har skiftet. Desværre var der ikke lukkehaner på begge sider af pumpen så blev nødt til at tømme anlægget for vand. Da jeg jeg skulle fylde anlægget igen og trykket steg begyndte der at dryppe vand ud fra ekspansionsbeholderen. Jeg går derfor ud fra at den er gået i stykker. Men hvorfor gjorde den det? Mit fjernvarme sidder i kælderen. Når jeg trykker på ventilen på beholderen kommer der vand ud hvilket jeg har læst mig frem til ikke er godt :D

Min fremgangsmåde var som følger.
Tømme anlægget for vand og åbne ventiler på radiatorer/gulvarme så vandet løb hurtigere ud.
lukke ventiler på radiatorer /gulvarme
Afmontere den gamle cirkulationspumpe og sætte den nye i.
Fylde vand på anlægget.
her begyndte det at dryppe fra Ekspansionsbeholder.
Jeg prøvede at åbne ventiler på radiatorer /gulvarme og der kom meget luft ud.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der kommer vand ud af ekspansionsbeholderen på den side med ventilen, er den defekt og bør skiftes. Den kan ikke repareres.

fase
S. Fabrin skrev den 11-10-2023 21:21:02

Hvis der kommer vand ud af ekspansionsbeholderen på den side med ventilen, er den defekt og bør skiftes. Den kan ikke repareres.

Ja der kommer som sagt vand ud af ventilen så den er helt sikkert gået i stykker. Spørgsmålet er bare om det var min skyld. Umiddelbart tror jeg det ikke med mindre man kan fylder vand på anlægget på en forkert måde?

Jeg tjekkede ikke fortrykket på beholderen da jeg jeg på det tidspunkt ikke vidste noget om Ekspansionsbeholder. Nu ved jeg en lille smule mere.
Der er ikke din skyld, at ekspansionsbeholderen, eller rettere sagt gummimembranen er blevet utæt. Du kan kun tjekke fortrykket, når dit varmeanlæg er trykløst.

fase
S. Fabrin skrev den 12-10-2023 07:54:19

Der er ikke din skyld, at ekspansionsbeholderen, eller rettere sagt gummimembranen er blevet utæt. Du kan kun tjekke fortrykket, når dit varmeanlæg er trykløst.

Ok så prøver jeg bare at sætte en ny på og fylde vand på anlægget. Den kostede heldigvis kun 331kr så det er til at have med at gøre!

Du kan være 100% sikker på at din ekspansion beholder er defekt, hvis der kommer luft ud af luftventilen. Ikke noget du kan gøre ved, den skal bare skiftes

it is better to burn out than to fade away
Annonce
Gasse@
Du skriver “Du kan være 100% sikker på at din ekspansion beholder er defekt, hvis der kommer luft ud af luftventilen“.
Du må have skrevet forkert. Det er når der kommer vand ud af luftventilen der er problemer.

Søren O
Søren O skrev den 14-10-2023 09:20:16

Gasse@
Du skriver “Du kan være 100% sikker på at din ekspansion beholder er defekt, hvis der kommer luft ud af luftventilen“.
Du må have skrevet forkert. Det er når der kommer vand ud af luftventilen der er problemer.

Ja han må helt sikkert have skrevet forkert :) Der skal komme luft ud af luftventilen.. ikke vand som der gjorde hos mig.

Status er at jeg fik skiftet ekspansionsbeholderen og efter at have fyldt vand på anlægget igen fungerer alt som det skal. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis