Sænke bjælker

Hej LDS'ere, 
Håber I kan hjælpe mig. 
Jeg renoverer hus, og skal have støbt et betongulv på svalehaleplader imellem kælder og stueplan. Da overside af færdigt gulv skal ligge i samme højde/kote som i de tilstødende rum, så var den oprindelige tanke at save noget af højden på de eksisterende bjælker i etagedækket, men der ryger 5-6 cm i højden. Jeg tænker derfor i stedet at afmontere de gamle bjælker og sænke dem. I dag ligger af på den støbte (36cm tykke) betonydervæg/kældervæg. Kan jeg skære ud i betonvæggen, hver gang jeg skal placere en bjælke, eller er det bedre at montere bjælken på betonvæggen med en bjælkesko eller lign.? 
Håber I har nogle gode bud. 
Vh. AndersE
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det er bestemt bedst at skære ud i væggen. Men den skal stadig gøres fast og være et stykke hele vejen på tværs af huset. Den er nemlig årsagen til at tagspær ikke skubber væggene ud. 
Når jeg ved så lidt om projektet må jeg gætte lidt. 
Du kan skære af de oprindelige bjælker ned som du foreslår, Og montere nye bjælker ved siden af og længere nede som så holder til vægten. De gamle bjælker kan sagtens holde til det tværgående træk selv om de mister 1/3 af dimensionen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar 😊
Hvis jeg så skærer ud i beonvæggene, hvordan vil I så anbefale mig at gøre det? Vinkelsliber med diamantklinge, borehammer og mejsel havde jeg selv overvejet, men kan jeg undgå at slå for store stykker af betonvæggen?
Jeg havde ikke lige set det ned stue etage undskyld.
Du kan ikke hugge det præcis ud. Det bedste er at bore en række huller så du får et hul som lidt for stor. Så støber du ny bund i hullet som netop passer. Det kan være sand og cement. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis