Plankebord af spærtræ

Jeg har lovet at lave min datter et plankebord af spærtræ (47x150 mm) og der er to ting jeg er i tvivl om i den forbindelse. Måske jeg kan finde hjælp her:
1) Spærtræ vil formentlig vride sig med tiden. Jeg forstærker det naturligvis med tværgående planker på undersiden. Vil det hjælpe yderligere at fræse spor på langs på undersiden af plankerne?
2) Hun vil gerne have en "rustik, blank, mørkebrun overflade". Fyrretræ er jo ret blødt, så hvad vil der ske hvis jeg lakerer det med en blank lak? Vil man ikke nemt lave trykmærker i lakken? Bliver den så hvid hvor den trykkes, eller bliver der blot hakker i lakken og træet?
Tak for alle input :o)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til almindeligt brug kan fyrretræ sagtens bruges til en bordplade. Jeg har i mange år brugt et bord af fyrretræ som kontorbord. Det fik brun bejdse og lak. Det er nok 15 år gammelt og har igen umiddelbart synlige hakker.

Det var dette bord:
https://www.traevarer.dk/spisebord-75x120-cm

bredker skrev den 11-10-2023 15:25:32


 spærtræ er ikke fyr , men gran


Spærtræ er blot træ med mindre nedbøjning end almindeligt konstruktionstræ for den samme belastning. 

Trådstarter skrev at det var fyrretræ. Fyr (Pinus) tilhører gran familien (Pinaceae).  Alle fyrretræer er grantræer, men ikke alle grandtræer er fyrretræer.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis