Indregulering/forindstilling af Roth gulvvarme

Jeg vil gerne rode med indregulering/forindstilling af fordelerrøret på et Roth gulvvarmesystem fra ca. 2013. Jeg har fundet en reguleringstabel, som angiver antal omgange på reguleringsskruen ud fra kredsenes længder. Det er ret nemt at forstå og jeg kender længderne.

Der er dog det lille "men", at skruerne kan drejes 2,5 omgange, hvor mest lukkede indstilling jf. tabellen er 1,5 omgang. Det kan selvfølgelig bare være sådan, det er, men det kan også være en forkert tabel. Den er dog fra officiel Roth dokumentation og visuelt ser hardwaren i huset 100% ud som på billederne i dokumentationen, så min umiddelbare forestilling er, at jeg har fat i den rigtige tabel.

Jeg har selvfølgelig kontaktet Roth og afventer svar, men jeg er usikker på om de vil svare private.

Nogen der har indsigt i indregulering af gulvvarme, der kan hjælpe?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender intet til omtalte gulvvarme, men typisk justeres drøvling i antal omgange fra helt lukket. Et større tal, vil så være mere åben.
Roth er åbenbart anderledes end andre, da det er antal omdrejninger fra åben position de foreskriver.

Vær i øvrigt opmærksom på at ventil justeringsskuen godt kan sidde rigtigt godt fast, og den tilhørende sorte plastik justeringsnøgle, blot knækker hvis man alligevel forsøger.

Det fleste af mine kredse, kan jeg kun justere med maks en omgang, og jeg har allerede ødelagt to plastik nøgler.
For en par uge siden, havde jeg den ene pakdåse af, fordi den af en eller anden grund ikke kunne lukke, og der fik jeg så motioneret justeringen, så jeg kunne justere den ned.
Discrusio skrev den 11-10-2023 12:39:35

Roth er åbenbart anderledes end andre, da det er antal omdrejninger fra åben position de foreskriver.

Vær i øvrigt opmærksom på at ventil justeringsskuen godt kan sidde rigtigt godt fast, og den tilhørende sorte plastik justeringsnøgle, blot knækker hvis man alligevel forsøger.

Det fleste af mine kredse, kan jeg kun justere med maks en omgang, og jeg har allerede ødelagt to plastik nøgler.
For en par uge siden, havde jeg den ene pakdåse af, fordi den af en eller anden grund
ikke kunne lukke, og der fik jeg så motioneret justeringen, så jeg kunne justere den ned.

 Mine kører faktisk fint og kan skrues hele vejen ud og ind. Efter et par dråber wd40 går det endda rigtig nemt.

Roth har i øvrigt været så flinke at svare og det var faktisk den forkerte tabel. De sendte mig en anden, der passer til min fordeler, med tre omdrejninger på skruerne.
Jeg må prøve med noget wd40, og se om det hjælper.
Discrusio skrev den 11-10-2023 19:31:11

Jeg må prøve med noget wd40, og se om det hjælper.

 Jeg justerer i øvrigt med en radiator-/luftskruenøgle af metal, som umiddelbart ikke lige knækker.

Annonce
fpw skrev den 12-10-2023 08:42:15

Jeg justerer i øvrigt med en radiator-/luftskruenøgle af metal, som umiddelbart ikke lige knækker.

 Hvor har du fundet en 5m radiator luftskruenøgle med hul til ventilnålen?

Det har jeg nemlig ikke kunne finde.
Discrusio skrev den 19-10-2023 11:50:35

fpw skrev den 12-10-2023 08:42:15

Jeg justerer i øvrigt med en radiator-/luftskruenøgle af metal, som umiddelbart ikke lige knækker.

 Hvor har du fundet en 5m radiator luftskruenøgle med hul til ventilnålen?

Det har jeg nemlig ikke kunne finde.

 Jeg har bare brugt en alm. luftskruenøgle. Der er ikke behov for et hul, for der er kun den kvadratiske skrue.

fpw skrev den 19-10-2023 11:54:31

 Jeg har bare brugt en alm. luftskruenøgle. Der er ikke behov for et hul, for der er kun den kvadratiske skrue.

Roth foreskriver at man skal justere på returventilen, altså på den hvor ventilnålen (og telestat) sidder, og så har man brug for at nålen kan gå op i nøglen, det er derfor der er et hul i den plastiknøgle man får med fra Roth.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis