Radiatoreffekt

Jeg er ved at udskifte en ældre radiator i et værelse i vores hus fra 1974 i forbindelse med en renovering.

Formålet er at få en pænere og gerne smallere så rummet er bedre at indrette.

Den gamle er en "type 11" 600x1000 og rummet er nemt at varme op. Vi har fjernvarme og fremløb er ~63. Tilbageløb ofte helt ned til 22-23.

Jeg estimerer den gamle radiator leverer ca 500W.  

Nu til mit spørgsmål:

Kan det virkeligt passe at denne 600x600 fra jemogfix, 10-4 og XL leverer 990W ved 70/40/20 når tilsvarende modeller fra Purmo og Thermokraft kun lever omkring 550W?

Der kan ikke være afgørende teknologisk forskel...

https://medieserver.jemogfix.dk//fotoweb/dk/pdf/7130_9021175_003.pdf

https://www.hedestoker.dk/radiator-thermokraft-thermokraft-radiator-type-22.html

Tillægsspørgsmål: hvordan kommer man frem Returtemperaturen for en enkelt radiator. Den må vel bare stige hvis termostaten lukker op....?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal lægge mærke til, at radiatorens effekt fra jemogfix er beregnet ved en højere temperatur, end du har ved dit fjernvarme. Det betyder, at du for at sammenligne de to radiatorer, skal sammenligne med samme fremløbs temperaturer og returtemperatur.
Returtemperaturen er afhængig af hvor meget termostaten åbner og dermed, hvor hurtigt vandet løber gennem radiatoren. Altså, hvis vandet bliver afkølet, fordi radiatoren afgiver varme, bliver returtemperaturen lavere.

fase
Returtemperaturen vil blive højere med en mindre radiator. Hvis du typisk bruger 200W fra din 500W radiator, kunne du erstatte den med en 200W radiator. Du vil ikke kunne du få varme nok, de koldeste dage, og returtemperaturen vil stige til måske 40 grader på de typiske dage

Det er radiatorens areal der der har betydning for hvor mange watt den kan afgive. En radiator med lameller har et større areal end pladeradiator, og vil derfor kunne afgive flere watt på samme vægareal.

Energimæssigt skal man vælge en så stor radiator som muligt. Har man fjernvarme og betaler for energiforbruget med straf hvis afkølingen er dårlig, har man dog ingen økonomisk glæde af en meget stor radiator.

Det er svært at eftervise producenternes påstande om effekt. Hvis du vil have en radiator der fylder mindre på vægen, der er lige så god som den gamle, skal den være tykkere, eller have flere lameller. Hvis du ikke har problemer med at radiatoren bliver meget varm i bunden på en kold vinterdag, kan du godt gå ned i størrelse. Din returtemperatur er for hele huset og siger ikke noget om den enkelte radiator.

Tak for input

Begge radiatorer jeg sammenligner er ved 70/40/20 - altså både højere fremløb og retur end jeg har. Det er defor jeg undrer mig over at modeller med to plader og to lameller kan være hhv 990 og 550 W. Jeg er selv kommet frem til samme konklusion som dig GodeVen at producentens tal er svære at efterprøve....

Den gamle radiator er altid kold i bunden, så jeg vurderer at den med en anslået effekt på ca 500W kan erstattes af en med en anden opbygning, men med minimum samme effekt (ved samme temperaturer).
Update:

De fagfolk der var her for at installere radiatoren var ret klare i mælet omkring at samme "slags" radiator med ens dimensioner har meget sammenlignelig ydeevne :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis