Rundt sildebensbord

Hej alle.

Jeg har påtænkt mig at lave et rundt sildebensbord med overskydende mdf plader jeg har liggende.
Jeg har 2 plader á 19x1220x2440mm
Og 2 plader á 12x1220x2440mm

Jeg vil lave et bord med en diameter på 160cm.
Tanken er derfor at jeg vil lime de 2 plader på 19mm oven på de 2 plader på 12mm, men limet sammen i modsatte længderetning af hinanden, for at jeg kan få en størrelse hvor jeg kan bruge overfræseren til at lave en cirkel på 160cm i diameter.
Derefter vil jeg lægge sildebensparket på bordet og igen bruge overfræseren til at få det hele i samme størrelse.

Jeg har dog læst herinde at mdf plader har en tildens til at bøje og bukke når der bliver påført lim på pladerne.

Spørgsmålet lyder så på hvordan mam bedst muligt løser problemet i dette tilfælde?
For mig at se er problemet i at jeg for det første har lim mellem de to pladetykkelser og om det ville kunne give sig eller de vil udligne sig selv.
Det andet problem er så når jeg påfører lim under parketgulvet, om jeg skal påfører noget på undersiden af bordet for “kontra” effekten eller om opbygningen og tykkelsen af de 2 andre plader vil være nok til at der ikke skal gøres andet?

Håber at forklaringen og problemet giver mening, ellers skriv endelig så vil jeg prøve at uddybe/omformulere!

Mange tak på forhånd for jeres kyndige hjælp :(

Mvh GDS’ern

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mdf er et udmærket materiale til den slags. Vær lige obs på at den samlede tykkelse er i nærheden af 40mm, så det bliver tungt . Jeg ville min. fiske plade enderne sammen før limning, og bruge en bagfiner el. lign. på undersiden. Hvis du bruger sarge på undersiden, vil det også stabilisere for skævheder. Da pladen er tyk, kan du lave omfræsning vinklet indad på mdf-delen, ( som på Frits Hansen borde ) så syner pladen ikke så bastant, med mindre der skal kantes i fuld tykkelse. Husk alt synligt Mdf, er meget modtageligt for fugt, og vil udvide sig prompte, hvis ikke det males eller lakeres.  
Ps. hvorfor ikke vende de 12mm op, når parkettet skal ligge der?

 

Tak for dit svar cdp.

God ide med at lægge 12mm øverst istedet.
Jeg havde overvejet at lave de nederste plader i en diameter på 150cm, så det ikke ligner at det er et mega tykt bord.

Ift. Sarg så har jeg andre planer med benene og kan ikke rigtigt komme frem til nogen måde at lave det på.
Tror du det vil hjælpe på at mdf’en ift. bukning og krumning hvis jeg smider krydsfiner på undersiden istedet for mdf også? 
GDS’er skrev den 10-10-2023 08:09:32

Tror du det vil hjælpe på at mdf’en ift. bukning og krumning hvis jeg smider krydsfiner på undersiden istedet for mdf også? 
Tror ikke du vinder en masse med krydsfiner, men vægten mindskes og skruer binder bedre. Mht. understel, kender jo ikke din ide herom, men en kraftig midterstolpe med pladefod eller lign. giver dig frihed mht. stoleplads ved/under bordet. 
31 mm. plade 5 cm fra lamelkanten ville genere mig, så hellere nøjes med de 19 mm.  
Vh. Carsten

 


 

cdp skrev den 10-10-2023 06:02:54

Mdf er et udmærket materiale til den slags. Vær lige obs på at den samlede tykkelse er i nærheden af 40mm, så det bliver tungt . Jeg ville min. fiske plade enderne sammen før limning, og bruge en bagfiner el. lign. på undersiden. Hvis du bruger sarge på undersiden, vil det også stabilisere for skævheder. Da pladen er tyk, kan du lave omfræsning vinklet indad på mdf-delen, ( som på Frits Hansen borde ) så syner pladen ikke så bastant, med mindre der skal kantes i fuld tykkelse. Husk alt synligt Mdf, er meget modtageligt for fugt, og vil udvide sig prompte, hvis ikke det males eller lakeres.  
Ps. hvorfor ikke vende de 12mm op, når parkettet skal ligge der?

 Ville du lakere begge overflader af mdf? :)

Kanter og flader, som er synlige efter samling.

 

Annonce
cdp skrev den 11-10-2023 17:12:56

Kanter og flader, som er synlige efter samling.

 Fornemt - hvad tænker du jeg skal lakere det med? :)

En maling/lak der matcher den parket, som du vil bruge . 
Lav evt. en skitse på dit projekt, så er det nemmere vejlede..  

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også