Ny vandinstallation i haven

Hej,

Jeg har startet et projekt i min have herhjemme, og ønsker svar omkring dimensionering af en vandinstallation jeg skal have lagt i jorden. Min have er rimelig lang, så vil gerne have sat nogle spulehaner i haven, helt præcist 3 styk. PEM røret kommer til at løbe 100 meter i alt, fra der hvor det kommer ud af huset til ende, og så vil jeg lave 2 afgreninger til de første spulehaner, og sætte den sidste på hovedledningen.

Mit spørgsmål er så, hvad størrelse burde hovedledningen være? Og hvad størrelse burde rørene ud til de to første spulehaner laves i? Jeg har selv gået og tænkt lidt over at lave det i 32mm og 20mm, men er i tvivl om dette er for meget?

Mvh
Rasmus
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke skal bruge vildt meget vand i haven, så er 25 mm fint. 32 mm er normal indføring til et hus. Er Du i tvivl - det drejer sig trods alt om 100 m, så vælg 32 mm.
Jeg vil anbefale dig at lave opføringsrørene i 1/2” galvaniserede rør. Skal du bruge meget vand, så 3/4” galvaniserede rør.

Søren O
Du skal jo også kigge på hvor du tilslutter det, og hvilke fittings som passer til opgaven. 
Hvis det tilsluttes en 1/2" rør et sted så hjælper det jo ikke at gå op i 32 mm 
Der hvor jeg kigger efter fittings kommer 20 mm PP rør med T stykke som har 1/2" afgrening
medens både 25 og 32 mm har 3/4" gren. 
Jeg ved ikke om prisen har betydning, Her er hvor jeg vilel købe
20 mm PEM 100 m 745 kr
25 mm PEM 100 m 1209 kr
32 mm PEM  100 m 1745 kr.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar allesammen.

Jeg har valgt at gå med en 25 mm, da der ikke kommer til at blive brugt vand mere end et enkelt sted ad gangen. Og så har jeg reducerede tee stykker 25x20x25 ud til tapstederne. Den udendørs installation bliver tilsluttet en eksisterende 28 mm rustfri, da den allerede i forvejen kommer ud af husmuren. Så tryk tænker jeg ikke bliver et problem umiddelbart.

Igen, tak for jeres input, det har været en kæmpe hjælp så jeg endelig har turde bestille materialer hjem🙏🏼

Så nu er det ellers bare at gå igang med installationen når der kommer varer💪🏼😁
Skal ledningen graves ned i frostfri dybde ? Så skal du have så du kan tømme vandhanerne for vand, eller bruge selvtømmende "vandhaner"

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 10-10-2023 13:03:41

Skal ledningen graves ned i frostfri dybde ? Så skal du have så du kan tømme vandhanerne for vand, eller bruge selvtømmende "vandhaner"

 Der bliver sat et tee stykke med en cykelpumpeventil til afblæsning af vand😁👍🏼

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis