Lampe med kun L og N

Hejsa
Jeg har købt en lampe fra IKEA som ikke har en ledning. Den har dog sådan en lille kasse, hvor man kan sætte ledninger i. Der står L og N.

Normalt, når jeg sætter ledninger op, så plejer de at have medfølgende ledning, som jeg sætter i M1 og  N. Men har også mulighed for at sætte dem i M2, L og jord.

Så jeg går ud fra at jeg sætter blå i N og brun i L i lampen. Men hvad sætter jeg dem så i i kontakten i væggen? Og også gerne hvorfor :-)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I væggen bruger du N og M(1)

N er nullen og er altid fælles for hele husets installation. De er er returvejen for strømmen, om man vil.

Jord skal du ikke bruge hvis lampen ikke har metaldele der kan blive strømførende ved et uheld.

M1 og M2 er begge lampeudtag som bliver lagt til en fase, L, ved tryk på en kontakt.

I nogle installationer har man to sæt kontakter, så du kan tænde to lamper i samme udtag, uafhængigt af hinanden.

Ofte er der kun én kontakt, og så er den næsten altid parret med M1, som er den du prøver først.

I dit lampeudtag er L den faste, uafbrudte fase. Dvs. bruges denne, kan lampen ikke slukkes. Det er "Hovedforsyningen" til lampeudtaget, og herfra kan man hente fasestrøm til kontakten, som så løber tilbage til M.

Eller til at forsyne en stikkontakt med konstant strøm på væggen under, sammen med N og jord.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 08-10-2023 13:19:28

I væggen bruger du N og M(1)

N er nullen og er altid fælles for hele husets installation. De er er returvejen for strømmen, om man vil.

Jord skal du ikke bruge hvis lampen ikke har metaldele der kan blive strømførende ved et uheld.

M1 og M2 er begge lampeudtag som bliver lagt til en fase, L, ved tryk på en kontakt.

I nogle installationer har man to sæt kontakter, så du kan tænde to lamper i samme udtag, uafhængigt af hinanden.

Ofte er der kun én kontakt, og så er den næsten altid parret med M1, som er den du prøver først.

I dit lampeudtag er L den faste, uafbrudte fase. Dvs. bruges denne, kan lampen ikke slukkes. Det er "Hovedforsyningen" til lampeudtaget, og herfra kan man hente fasestrøm til kontakten, som så løber tilbage til M.

Eller til at forsyne en stikkontakt med konstant strøm på væggen under, sammen med N og jord.

 Mange for det dybdegående svar, det var lige hvad jeg ledte efter!

Jeg har sat lampen op nu og brugte M(1) + N, men har opdaget, at lampen kan tændes/slukkes af en anden kontakt (Kontakt 2). Kontakt 2 er dog også tilknyttet et andet lampeudtag.

Hvis jeg sætter en ny lampe op ved Kontakt 2, skal jeg så her bruge M(2)? Og vil det så gøre, at hver kontakt kun virker til hver sin lampe?
Du har korrespondance, som betyder at flere tryk kan aktivere samme lampeudtag.

Hvis M1 i lampeudtag nr. 2 også aktiveres ved samme tryk, sidder de to lampeudtags M1 i parallel, og er således en kopi af hinanden, og vil derfor altid tænde og slukke samtidig. Det er muligt at andre kontakter i boligen aktiverer M2. Du skal så se om der er andre kontakter i nærheden som ikke aktiverer M1, og dermed den lampe du lige har hængt op.

Elektronikteknikeren
Prøv at flytte til M2 og se om resultatet er som du gerne vil have det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gregeren skrev den 08-10-2023 14:24:44

Du har korrespondance, som betyder at flere tryk kan aktivere samme lampeudtag.

Hvis M1 i lampeudtag nr. 2 også aktiveres ved samme tryk, sidder de to lampeudtags M1 i parallel, og er således en kopi af hinanden, og vil derfor altid tænde og slukke samtidig. Det er muligt at andre kontakter i boligen aktiverer M2. Du skal så se om der er andre kontakter i nærheden som ikke aktiverer M1, og dermed den lampe du lige har hængt op.

 Det er der ikke. Jeg har også prøvet M2 uden held. Så umiddelbart er der ikke noget at gøre (medmindre jeg ændre installationen/opsætningen i væggen)?



ev elmand skrev den 08-10-2023 14:47:50

Prøv at flytte til M2 og se om resultatet er som du gerne vil have det. 

Jeg har netop prøvet dette, men det virkede desværre ikke. Lampen tændte ikke ved tryk på kontakten. 

Ja så har du kun en kreds, som er ens for begge udtag.

Der skal så en udbygning af installationen til, hvis du vil have ekstra lampekredse.

Eller:

Lampe nr. 2 forsynes med N og L (konstant strøm)
OG der indsættes en smart pære med en parret kontakt med batteritryk.
Så kan du få den ønskede funktion og kun betale få Hundrede.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis