Returløb på fjernvarme anlæg

Hej alle sammen
Jeg er lidt i vildrede med mit fjernvarme anlægs returløb.
Jeg har en gennemstrømning på mellem 10 og 35 liter i timen kun på radiatorerne og gulvvarmen.
Det er selv om alle termostater er slukket.
Lukker jeg for fremløbet til radiatorerne på anlægget, går returløbet i et flot 0 selvfølgelig men så snart jeg åbner igen stiger måleren. 
Er der nogle som kender til normalen for gennemstrømning af vand i fjernvarme anlæg om sommeren når der ikke er varme på huset.

De 2 sorte kugle håndtag til højre for måleren er dem som åbner og lukker for varmen i huset.
Alle andre regulator styrer det varme vand som kører lidt for sig selv.
Jeg vedhæfter nogle billeder af anlæggets opbygning.

På forhånd tak
M. Andersen 



8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
hvis alle termostater er på nul, og det er sommer så burde der ikke gå noget igennem. Du kan holde hånden på hver enkelt radiator for at mærke om der er varme på denne. Eller på fremløb ude på badeværelse gulvvarme hvis du kan komme til denne. 
Nu er 10 - 35 l i timen jo ikke det helt store, men der må sive lidt igennem et sted. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for hjælpen, det giver lidt ro med at det ikke er så meget igen med de antal liter i timen.
Kan det måske have noget at gøre med at der sidder Danfoss Ally på radiatorerne og de kan kun indstilles til 5 grader som det laveste, for alle andre rør til gulvvarmen er helt kolde. 
Jeg er igang med en udelukkelses metode for måske at klare det selv og blive en smule klogere på dette fjernvarme.

Med venlig hilsen
M. Andersen 
Du har vel ikke 1-strengs anlæg hvor både fremløb og retur fra hver enkelt radiator er koblet til samme rør - altså kun 1 forsyningsrør til dine radiatorer. 

Søren O
Hej Søren Q 

Hvis jeg skal være helt ærlig, som min mor siger jeg skal. Så ved jeg det faktisk ikke. 
Jeg ved at hvis jeg tænder for en radiator, kan jeg høre det i alle de andre men ellers er jeg ikke sikker i hvordan det ser ud under gulvet. 
I min lille verden, så ville der ikke være nogen gennemstrømning, når der ikke var varme på radiatorne eller gulvvarmen. 
Men det er så her at min viden er ganske begrænset i forhold til fjernvarme installationer.
Jeg er blevet oplyst at fjernvarmen er blevet tilkoblet ca. 12 til 15 år efter huset blev bygget og det er fra 1975.
Så hvordan man gjorde det dengang er jeg slet ikke klar over.
Håber du ved noget mere om sådan noget end jeg gør og jeg kan lære af det.

Med venlig hilsen
M. Andersen

Nu har du så mange fine billeder af anlægget. Du kunne lægge et billede op af en radiator tilslutning. Det vil hjælpe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Selvfølgelig.
Sådan ser radiatorerne ud og gulvvarmen

Håber det gør det nemmere.
Helt umiddelbart ligner dine radiatorrør 3/8” - typisk direkte fjernvarme. Du har også returtermostaterne siddende, så jeg vil tro at du alligevel har 2-strengs anlæg.
Prøv at lukke for alle radiatorer og gulvvarmen i et par timer. Derefter føler du på alle fremløbsrør til radiator og gulvvarme. Er der varmeforbrug må du kunne føle dig frem til synderen.

Søren O
Hej Søren Q

Det vil jeg afprøve her de næste par dage og se hvordan det arter sig. 
Hvis det ikke lykkes må jeg nok bide i det sure æble og kontakte en VVS'er
men det er jo noget sjovere hvis man selv kan løse det og gerne med god hjælp fra 
Jer her inde på LDS

Med venlig hilsen
M. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis