Udgravning af kælder

Hej,

I løbet af foråret skal jeg i gang med at grave en del af min beboelige kælder / underetage ud og have lavet bryggers med gulvvarme. Dvs. jeg skal banke det eksisterende betondæk væk, gave ud og ned, for at kunne isolere tilstrækkeligt. Min ydermur stikker ca. 90-100 cm ned, så her er der umiddelbart intet problem, men strøerne på etagen ovenover hviler af på en bærende væg, hvilken jeg graver hen til. Og nu til mit spørgsmål:
 
Kan min bærende væg skride ud? Det er vel et problem hvis den ikke er understøbt, ligesom ydermuren er det og hvor langt skal den stikke ned før jeg er ikke skal "bekymre" mig om den holder? Mit egen løsning i så fald vil være at understøbe den, ligesom en sokkel / fundament. Én meter ad gangen.

Mvh. Mikkel
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal absolut " understøbe den " med den meter ad gangen. Men det behøver ikke at være med beton osv. Det er meget nemmere at mure op under væggen. Det kan være med leca blokke, og almindelig mørtel. Husk at der skal være murerpap øverst så eventuel opstigende fugt bremses. Det er lidt svært at få det tæt når man tager 1 m ad gangen, Men du kan jo efterlade en lille rulle pap ved hver side af det meter stykke du arbejder med. Leca skal alligevel mures op med forbandt så det er der plads til. 
Hvis den allerede er muret på en sokkel , så må du ikke grave længere ned end 10 cm over underkant sokkel. Uanset om din skillemur holder til lige nu og her, så sætter det sig nemt i fremtiden da din isolering ikke holder så godt på sokkel som den oprindelige jordbund. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan banke hele beton gulvet op, og begynde at grave til de 10 cm over underkant og lidt mere midt i rummet. Så er det måske lettere at gå ind imod muren i 1 m bredde. Du gerne lav en ny "1m bredde" 3 meter væk. 3-4 dage efter kan du grave 1 m ud igen på siden af den / dem du har lavet. og mure videre i forbandt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis