Korrekt brug af stige

Ja, jeg må sige at jeg har respekt for højder og stiger :)

Jeg har købt en combi stige 3x11 som jeg skal bruge til at male vindskeden på huset. Toppen af huset er ca 6,5 meter.

Når stigen er slået helt ud i alle 3 led, så buer den jo ret meget når jeg kravler op. Der står den kan bære max 150 kg. Jeg vejer 80 så det burde ikke være et problem jo.

Kan jeg stole på at sigen ikke knækker sammen? 😄

 Vh.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja stiger er fleksible når de er Lået ud... jeg er jævnligt på stige på 8-10 m, og tro mig så kan man  snakke om fleksibel når man er på midten af den.
Det med at stiger flekser meget hænger nok sammen med prisen da der ved de billige nok er sparet på aluprofilerne.  Det er selvfølgelig mere betryggende at stigen virker mindre fleksibel men jeg har nu aldrig været bange for at de ikke kunne holde. Jeg vejer 100+.
Til gengæld er jeg meget mere opmærksom på om stigen står stabilt, at værken den ene eller anden ende kan skride. For eksempel på dit første billede vil mene at stigen står for stejlt. Og jeg ville lade stigen hvile på muren og ikke brædderne.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis der på nogen måde kan komme en lift ind i haven, så betalte jeg gerne for leje af en sådan, fremfor at balancere i den højde med malergrej i hænderne.
Kvaliteten af det udførte arbejde bliver bare bedre, når man står godt og sikkert.
Men jo, der er lavet meget arbejde fra stiger, men der er dælme også mange som er kommet galt afsted.
Jeg synes stigen er perfekt stillet op. Jo mere stejl den står des mindre flekser den "nedad" Det er kun lige de allerførste trin der er lidt triggi at komme på når den er stejl, Så snart man får tyngde punktet ind over fodstøtten så er det bedst med en stejl stige. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jfr Arbejdstilsynets bestemmelser skal der mig bekendt være en stigeholder i bunden + arbejdet maksimalt må vare 20 minutter pr dag. Mener jeg.

Personligt ville jeg ikke turde. Jeg er bange for højder og synes jeg spænder forfærdeligt op i fødder og læg når neg står så højt og ustabilt oppe. Det er også svært at nå og jeg har tendens til at blive mere risikovillig jo længere dagen skrider frem.

Men uanset, så er en spand med strop og en langskaftet rulle / pensel et must og så bør og skal du efter min mening have en person til at holde stigen.

Alternativt så lav et H af lægter og læg et par tunge poser sten på dem. Jeg vi
Annonce
Stigen vist på det først billede ser ud til at være stillet rigtigt op. Dog ville jeg lade den hvile på muren, så der kan males på brædderne. Sæt stigen i midten og mal brædderne til begge sider, så kan stigen hurtigt kortes ned. Og ja en metalskydestige bøjer sig, når du træder op på den.

fase
Tak for svar. Nu har jeg være oppe ved toppen et par gange og det fungerer fint. Jeg har stroppet stigen fast til trappegelænderet så den ikke kan tilte bagover. Det fungerer fint. Men man skal lige vænne sig lidt til det :) 

 Vh.

Jeg tror ikke det er så meget at den vælter bag over, du skal være bange, men mere at stigen skrider i bunden, så du ender med en maveplasker
S. Fabrin skrev den 07-10-2023 13:32:56

Stigen vist på det først billede ser ud til at være stillet rigtigt op. Dog ville jeg lade den hvile på muren, så der kan males på brædderne. Sæt stigen i midten og mal brædderne til begge sider, så kan stigen hurtigt kortes ned. Og ja en metalskydestige bøjer sig, når du træder op på den.

Hviler den på muren er det jo ikke til at komme ordentligt til vindskeder og dækbrædder. 


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Frederoxx skrev den 07-10-2023 13:55:33

Tak for svar. Nu har jeg være oppe ved toppen et par gange og det fungerer fint. Jeg har stroppet stigen fast til trappegelænderet så den ikke kan tilte bagover. Det fungerer fint. Men man skal lige vænne sig lidt til det :) 

Jeg ville ikke stole på strop mellem gelænder og stige, ‘armen’ er for lang. Jeg har det fint med højder, men ville i stedet sætte en kæde fra stigetop til dækbræt vha et stykke vinklet metal e.l.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også