Hvordan kan jeg bedst reparere loftet efter at have fjernet en væg?

Jeg har flere gange forsøgt at bruge mørtel på væggene under min renovering, og jeg synes, det er svært at få det til at sidde fast.

Derfor er jeg bekymret over den kommende opgave med at reparere loftet, hvor jeg har fjernet en væg. Det er i en gammel lejlighed, loftet er lavet af træbrædder, rørvæv og puds.

Er det virkelig muligt at få det til at hænge ordentligt fast i loftet ved at bruge kyllingetråd eller hønsenet, eller hvad vil I anbefale?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS  
Ja hvis du sømmer kylling tråd op, lidt løst så mørtlen kan komme op bag ved, kan det lade sig gøre, men tyngdekraften er jo så ikke lige ens ven, i den situation.
Så det kræver lidt øvelse, ofte sidder mørtel bedst fast, hvis underlaget er let fugtig, brug en forstøverflaske, eller en kalkkost. Mørtlen kan kastes på, og så lader man det sidde og "sætte sig" og finpudser efterfølgende.

Vi prøver igen, i morgen --
Du har sikkert en ca. 10 cm revne op til forskalling, hvor væggen har stået. Skal de 2 ender pudses sammen, ville jeg opsætte et galvaniseret/rustfrit net prime samlingen med en fortyndet mørtel, lade det tørre lidt, og pudse resten med alm. konsistens, evt. i etaper. Op fugtning er vigtigt, så underlaget ikke suger det væk med det samme. Måske kan lip/klæber bruges som primer, har dog aldrig forsøgt.

Du kan kaste det op, og det vil lykkes nogen gange, men man kan også presse mørtel op og få det til at hænge. Det vigtigste er tålmodighed. Altså får lidt til at sidde hele vejen over, og så vente et en times tid før du kommer med lidt mere. Det er når man kommer med for tyk et lag at tyngdeloven sætter ind med det til følge at det dratter på jorden. 
Du skal heller ikke rette det af og pudse før du har ventet til det er begyndt at sætte sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for jeres svar! Jeg føler mig lidt mere beroliget nu. Når det kommer til materialet, ved I, om jeg kan købe færdigblandet mørtel til opgaven? Jeg har lidt svært ved at finde den helt rigtige konsistens.
Du kan bruge en færdig pudsemørtel fra byggemarkedet, som du blander med vand.
Start med at putte for lidt vand i, og tilsæt til du har noget der minder om havregrød, som har stået lidt.
Mørtel skal også stå 5-10min efter opblanding, før den bruges. Den skal så lige røres sammen en sidste gang, og så er den klar.

Før du blander din mørtel, koster du vand i hele revnen hvor mørtlen skal sidde. Mørtel hæfter ikke særlig godt på en helt tør overflade, derfor skal den fugtes først. Så udtørrer mørtlen heller ikke for hurtigt, som fører til revner.

Din færdige mørtel lægges ud på et pudsebræt i en håndterbar portion og så kan du derfra tage mørtel med din murerske og trykke op i loftet, en mindre portion af gangen, svarende til en knytnæve når man ikke er så øvet.

Elektronikteknikeren
Annonce
Jeg har den erfaring at færdig mørtel er lidt vanskeligere at arbejde med, end vådmørtel, men det baserer sig på et tyndt grundlag da jeg stort set altid pudser med bakkemørtel. Altså bakkemørtel blandet med cement 10:1 eller deromkring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Færdig mørtel er ok, men som andre siger, gør underlaget vådt, og kun lidt af gangen, som trykkes godt fast.
Når du mener det sidder fast, undlad at rette på det, indtil det har tørret et kvarters tid, ellers arbejder du det løs igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis