Kan det nye tag bære?

Hej
For nogle fik vi lagt nyt tag på. Jeg husker at en af tømrerne spurgte mig om jeg havde planer om, at få solceller på taget. Det havde jeg ikke, men det har jeg nu    

Umiddelbart ville jeg tænke at et "nyt" tag ville kunne holde til solcelle paneler, men fordi han spurgte er jeg meget i tvivl. Måske var han bare interesseret i grøn energi og det havde måske intet med tagkonstruktionen at gøre   

Kan jeg bare regne med at et taget kan holde? Skal jeg hyre en eller anden til at komme og tjekke det? Hvordan kommer jeg videre?

På forhånd tak for jeres input   

Vedhæftet er et foto fra monteringen af de nye tagplader.

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at kunne svare skal vi vide hvilken slag tagdækning du havde og hvilken du har fået, samt dimensioner på spærene. Det ser i øvrigt ud til at der er plasket forstærkninger på dine spær i forbindelse med det nye tag

 

Bjarne Jensen skrev den 06-10-2023 18:04:09

For at kunne svare skal vi vide hvilken slag tagdækning du havde og hvilken du har fået, samt dimensioner på spærene. Det ser i øvrigt ud til at der er plasket forstærkninger på dine spær i forbindelse med det nye tag

Det er Cembrit tag i modellen B7. Der er underkonstruktion af lægter 38 X 73 mm T1 tag... kan jeg læse på fakturaen   


 

Taget er også rettet op med reglar på siden af de gamle spær. De forstærker det også noget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville ikke være nervøs i din situation, men husk at alle på disse sider er glade og dygtige amatører.
Da vi for mange år siden stod for udskiftning af asbesttag valgte vi en løsning fra Rockwool hvor der isoleres med faste kiler i bølgerne og derefter påsvejses 2 lag pap. 15 år senere opstod der fejl i pappen som begyndte at "løbe" når det var varmt. Med 15 års garanti på taget var det ikke et problem, der blev lagt et nyt lag på og i den forbindelse fik vi et solcelleanlæg.
D.v.s. at konstruktionen der er udlagt til let tag nu bærer det eksisterende tag, underpap og 2 lag overlap plus solceller. Alt i alt en betydelig vægt. Så  for at hjælpe lidt er alle spær under solcelle anlægget påforet tømmer af samme dimension som spærene. Jeg har igennem tiden været meget obs. på taget men har ikke kunne se at det har givet sig.
Hældningen er 28 grader.
Ved godt at denne vægt er langt over anbefalingerne, men set i lyset af at vi i Danmark gåt med både livrem og seler ville jeg ikke være nervøs med mindre du har et meget bredt hus.
Men igen vi er glade amatører og hvis du vil sikre dig 100 % så må du betale for en beregning.

God weekend

 

Tak for svar. Jeg må nok hellere få det tjekket for at være helt sikker, men hvem skal jeg kontakte? og hvad mon sådan et besøg eller en udregning koster?

 

Annonce
En bygningskonstruktør kunne være en mulighed, så du får på skrift om det er ok, hvis der efterfølgende skulle være problemer (forsikring)

Vi prøver igen, i morgen --
MadsRH skrev den 14-10-2023 18:11:25

Tak for svar. Jeg må nok hellere få det tjekket for at være helt sikker, men hvem skal jeg kontakte? og hvad mon sådan et besøg eller en udregning koster?

Hvis de kontaktbare, kunne du jo prøve at kontakte dem der lagde det nye tag. De har måske stadig et ark med tal udover regningen.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis