Limning af gummibåd

  1. Hej jeg har købt den gamle gummibåd  jeg vil prøve at lime åregafler og håndtag med Tec 7 på affedtning med acetone. Spørgsmålet er skal jeg have varme på eller jeg bare gøre det ved stuetemperatur og holder Tec 7 i det hele taget selvom det kan lime under vand vh
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gummibåd skal limes med en kontaktlim, som påføres begge flader efter afpudsning. Så skal limen tørre til den netop ikke klistrer på fingrene, og så presser man emnerne sammen.
Der skal gerne lidt varme på fladerne med en hårtørrer, lige før de presses sammen. Kontaktlim limer omgående når de to emner berører hinanden, så vær omhyggelig med ikke at komme til at fejlplacere noget, da det hurtigt sætter sig fast. Emnet skal derfor rulles på lidt ad gangen så du har kontrol. Med fordel kan båden pustes hårdt op.

Tec7 er til en helt anden anvendelse, det er en montagelim.

Elektronikteknikeren
Mange tak for et hurtigt svar du vil ikke mene at tek-7 kan holde under vand men derimod kontaktlim som jeg har en bøtte af jeg kunne jeg kunne godt tænke mig at male under vandlinjen med noget gummimaling kan bare ikke lige finde hvad det skal være for noget på forhånd tak
Jeg mener godt at tec7 kan holde under vand, men ikke på en gummibåd, og ikke på emner der konstant er udsat for flex.

Tec7 mener jeg er bedst anvendt som limfuge og lim på faste emner, som ikke bliver påvirket af vrid af varierende styrke.

Brug din kontaktlim efter anvisningen på bøtten, så skal det nok gå fint.

Maling på pvc er kritisk i forhold til hvilken maling man vælger, så det skal undersøges nøje. Igen med fokus på at det er gummi, og dermed fleksibelt.
Umiddelbart tror jeg ikke der findes noget langtidsholdbart.


Elektronikteknikeren
Tak for svaret det gjorde mig en del klogere på tingene. Har læst de sejlerhåndbogen polymarine superflex PVC paint skulle være godt til at male min gummibåd jeg giver det et forsøg vh Laus
Ved enhver form for limning er det vigtigt at limen kan binde på de materialer, der skal sættes sammen. Hvis båden er af PVC, bør du anvende noget lim, der egner sig til det, hvis det er Hypalon bør du bruge noget der egner sig til det. Det kan være kontaktlim eller to-komponent. Du skal ikke være bekymret om det kan holde vand, det kan alt der er egnet til de materialer gummibåde er lavet af.

Hvis det er et område, du ikke har erfaring med, vil jeg anbefale at du køber et specialprodukt, hvor de eksplicit skriver, at det er egnet til gummibåde af det materiale du har.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også