Hvilke labels / mærker til eltavle og udtag?

Vores eltavle er ikke tilstækkelig opmærket og tillige forkert opmærket, så tekst og grupper ikke passer sammen. Og så er stik koblet på kryds og tværs i huset. Eks i et rum er rummets afbryder og to stik koblet på forskellige grupper. Må jeg bruge normale labels til det?

Jeg vil meget gerne mærke det korrekt op både i sikringsskab og ved stik. Jeg kan bare ikke finde små nok labels til at sætte på rammerne (eks med tekst “gr 1” eller lignende). Nogle råd eller anbefalinger til det?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eks på manglende opmærkning 
Hvis du i et rum har flere grupper repræsenteret, kunne du lave et grundrids af huset og markere installationsmateriellet. Ud for materiellet påfører du gruppenavnet eller nummeret, så der er en entydig anførsel af tilhørsforholdet. Der er også den mulighed at der på materiellet anføres gruppenavn eller gruppenummer. Så er tilhørsforholdet entydigt.

fase
I vort hus er der generelt 2 EL-grupper i hvert rum.
En gruppe for loftlys og en gruppe for stikkontakter.
Dog således at under kontakt for loftlys er der også en stikkontakt, på en og samme gruppe.

Vedhæfter pdf fil med illustration på hvordan det evt. kan laves i Excel regneark
Tak - gode forslag 
Det er naturligvis en fordel med 2 grupper i hvert rum. I almindelig privat bolig synes jeg ikek der er behov for at mærke alle stikkontakter op. Det er ret enkelt at finde ud af hvor de hører til.
Man kan eventuel skrive en lille tekst ved gruppen. 
Reglen er at der skal mærkes op med tilhørs forhold og Maks sikr. størrelse. 
Det med at skrive Lys 1   _ Lys 2 osv. er ret intetsigende. 
Her bedre eksempel. 
Stikk. i vær. Vest.
maks 10 A

Lys i kælder 
maks 10 A 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis