Hjælp til installation af el komfur Nico2405 2 03-10-2023 20:52 Hej er der nogle der ved hvad jeg har gjort forkert ? Ovnen og 2 kogeplader tænder godt nok men når jeg tænder den 3 springer der en sikring og jeg synes den lugter lidt mærkeligt ved så ikke om det fordi den er helt ny. På forhånd tak 🙂 7 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Søren O 7958 7000 03-10-2023 21:10 Noget utydelige billeder, men for mig ser det ud som om komfuret kun er tilsluttet 1 fase (1x 230 volt).Det er ikke den normale måde at tilslutte et komfur i Danmark - det kræver mindst 2 faser. Søren O
Søren O 7958 7000 03-10-2023 21:45 Du må have fat i en elektrikker der kan trække et nyt kabel med 2 eller tre faser til dit komfur. Søren O
GodeVen 4323 5220 04-10-2023 12:33 Da dit komfur kun er tilsluttet en fase, bliver sikringen overbelastet og springer. Normalt tilslutter man et komfur til flere faser, så hver sikring ikke bliver belastet så meget.Det kræver, at der er at der er trukket flere faser hent til der hvor komfuret står. Hvis det ikke er tilfældet, kan det blive en større omgang. Annonce
S. Fabrin 19639 4400 04-10-2023 15:18 Der er tilsyneladende en sort ledning i membrandåsen, som ikke er benyttet. Det ser også ud til, at der en sort ledning i kablet til komfuret, der heller ikke bliver brugt. Det passer med at forbinde komfuret til to faser og nul. Prøv at forbinde på den måde. Da der er ovn i komfuret, ville jeg foretrække tre faser og nul. Jordledningen skal under alle omstændigheder forbindes. fase
Gregeren 5657 2830 04-10-2023 15:32 Du skal både købe dig et nyt tilgangskabel til komfuret, som har den/de ekstra fase(r) med, samt få styr på dåsen som du forsøger at tilslutte i. Du skal tilslutte med 2 eller 3 faser, og du har kun én i dåsen.Dåsen ville jeg udskifte med en ny, som ikke er fyldt med huller osv. Og så få styr på korrekt aflastning.Er det en 16A gruppe du tilslutter til?Du kan tage et billede af din gruppetavle, så kan vi hurtigt bedømme det.Ud fra det du har gang i, vil jeg råde dig til at få fat i en elektriker som kan få styr på den samlede installation, da der er flere ting som slet ikke lever op til kravet om at kunne forsyne dit komfur. Elektronikteknikeren