Forlængelse af stålbjælke til spær

Hej alle.
Første opslag her.
Min frue og jeg har lige købt hus, og har haft en ingeniør ude og sige, hvilke vægge vi måtte fjerne i stuen, da vi gerne vil udenytte et lille kammer, der lå mellem køkken og stuen.
Vi har nu fjernet tre vægge, og understøttet hvor den ene væg stod - den som ingeniøren sagde var bærende.
Den går halvvejs gennem stuen.
Sagen er nu, at vi også har fjernet en skorsten midt i rummet, og da vi åbnede op til taget, fandt vi en stålbjælke der stikker ud fra den side af stuen, i forskudt forlængelse af den "bærende" væg vi har fjernet.
Det vil sige, at taget på den anden side af stuen, også var understøttet og hvilede på en væg.

Mit spørgsmål er, kan man forlænge denne stålbjælke, så den kommer over til den næste understøttede spær, og montere den sikkert dér, så hele loftet sikres?
Det nærmeste spær i forlængelse af den nu synlige stålbjælke, ligger blot 60 cm væk, og vil blive understøttet af en limtræsstolpe, som jeg monterer en anden stålbjælke på, som igen holder det omtalte spær, hvorpå jeg påtænker at fastgøre skurken.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du lægge en tegning af grundplan med påtegnet bjælke ind?

Elektronikteknikeren
Velkommen på LDS  
Tror ikke man sådan lige kan forlænge en stålbjælke, så skulle der da svejses et stykke i, men om det er muligt ved jeg ikke, så skal du da prøve at høre hos en smed.
Men skal stålbjælken være længere skal den måske også være kraftigere, så en udskiftning af stålbjælken er nok vejen frem.
Så få din ingeniør til at lave en beregning

Vi prøver igen, i morgen --
Her er en hjemmelavet skitse af problemet. :)
Jeg kunne ikke redigere mit oprindelige opslag og putte billedet ind der...
Var det ikke en bedre løsning med en gennemgående stålbjælke, eller en i limtræ ?
Det kræver jo så den kan få et solidt feste i begge ender.
Måske du så kan undgå søjlen ?

Vi prøver igen, i morgen --
Man kan godt forlænge en stålbjælke. Enten ved at svejse det sammen eller ved at bolte en laske på i begge sider. Hvor tyk og hvordan kommer an på dimension. 
Men hvad opnår du ved det ? At du måske kan undgå den stolpe som skal afløse skorstens hjørnet. 
Væggen med mål 308 skal under alle omstændigheder fortsætte, ellers får du en helt anden samlet længde og derved skal der være meget højere stålspær. 
Du kommer ikke uden om at skulle tilbage til ingeniør og foreligge de oplysninger så der kan rådgives ud fra det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis