Eternit tagplader - tætningsbånd

Hej Alle,

Jeg skal skifte eternit tag (B6 plader) på en lille udbygning hos mine forældre. Det er et meget fladt tag (Ca. 9 grader) Der er ikke noget undertag på nuværende, og de har tidligere været plaget af lidt kondens vand ved 0-punktet. Dette er blevet afhjælpet ved at installere 4 taghætter for ventilation.
Vi ligger undertag, klemlister og nye lægter inden de nye plader kommer på. Der kommer klemlistens tykkelse mere i ventilation og påregner ikke at installere taghætterne igen.
Jeg kan se man skal bruge tætningsbånd til eternit pladerne, men spørgsmålet er om jeg skal bruge dette eller lade være?
Fordele med tætningsbånd: Undgåelse af fye-sne, slagregn etc. Ulemper: Måske kan den kondens der evt. vil komme gøre at vandet ikke kan løbe ad?
Fordele uden tætningsbånd: Mere ventilation, vand fra kondens kan løbe ud? Ulemper: Fye-sne, slag-regn kan muligvis komme ind.

Der er ikke mulighed for at få mere vinkel på taget desværre...

Hvad tænker i?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med undertag vil jeg helt klart undgå de tætnings bånd. Der sker ikke det mindste ved atder kommer fygesne ind, men iøvrigt er kondens under pladerne heller ikke et problem. 
Men under under-taget skal du være opmærksom på udluftning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for dit indspark! 😊 det er diffusion åbent undertag der bliver lagt (banevarer) så det kan vel ligge tæt på Isoleringen..
Hvis du ikke har tætning mellem pladerne, kan du risikere at ved regn og blæst, at der presses vand ind i samlingerne, og et undertag med så lav hældning, er nok ikke så effektiv til at aflede vandet.

(Det problem har jeg på min garage, som også har lav hældning, jeg løste det ved at tætne alle samlingerne med tagtæt, garagen er vestvendt, så ved kraftig vestenvind og regn var der ofte problemer, der er ikke undertag)

Jeg ville bruge tætningsbånd, og så sætte nogle udluftningshætter, eller anden ventilation, mellem undertag og tag.

Måske du skulle overveje stålplader i fuld længde?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg er ikke så lun på diffusions åben undertag. Så vidt jeg ved så skal det i hele området ligge imod isolering for at der ikke er risiko for kondens. 

Tak for indsparkene.. Keep it coming... :-)

Stål plader er ikke en mulighed. Selvom det havde været nemt... :-)
Men et ståltag vil da også kondensere væsentlig mere end et eternit dag tænker jeg.

Der kommer ca. 6,5 cm ventilation - eksl. buerne på B6 pladerne.. Burde det ikke være rimeligt fornuftigt?  
Annonce
Er de 6,5 cm under undertag. For den ventilation der er over undertag udtørrer jo ikke eventuel kondens igennem isolering. 

Hvis du har undertag kan du ifølge deres montagevejledning undlade skumbåndet, men da du har under 15 graders hældning ville jeg ikke undlade skumbåndet da det ikke kræver meget økonomisk eller tidsmæssigt. 

Jeg ville vælge et diffusionstæt undertag og sikrer 70mm ventilation mellem undertag og isolering. 

- Tømreren / Bygningskonstruktør
De 65 mm er over undertaget.  

Jeg har ikke 70 mm at gøre godt med mellem undertag og isolering desværre. Så det bliver et diffusionsåbent undertag der kommer til at ligge mere eller mindre op ad isoleringen...

Men i tænker ikke kondens er et problem på eternit eller? 
Kondens er normalt ikke det store problem på eternitplader, men det kan vand der blæses baglæns op af taget være, da det så kommer ind hvis samlingerne ikke er tætte.
Og når du ikke har mere hældning på, tror jeg ikke undertaget kan aflede vandet ret effektivt, og står der en "vandpyt" på undertaget, og undertaget er i kontakt med isoleringen, tænker jeg ikke det er så hensigtsmæssigt.
Kan du ikke hæve taget med 6-7 cm, så du kan få luft under undertaget, og bruge en diffus tæt undertagsdug?

Vi prøver igen, i morgen --
Du kan vælge et fast undertag som Huntonit. Det er diffusions åben og blafrer ikke i vinden. Da det er en fast plade kan der ikke stå vand på denne. 
Vælger du det, skal jeg gerne komme med monterings vejledning. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis