Overgangsprofil mellem trægulv i to rum (ved dør)

Hej LDS

Meget simpelt spørgsmål i forhold til mine andre. Jeg lægger svømmende træklikgulv (Timberman Innoplank Eg Prime) om lidt i stuen, og det ligger i perfekt niveau ift soveværelset, hvor de to gulvet mødes i et dørhul (de mødes ca. lige under døren i lukket tilstand).

Spørgsmål:

1/ Jeg tænker der skal være 1 cm luft mellem de to gulve, præcis som der skal til vægge, ikke sandt?

2/ Jeg gad godt have en max 30mm bred og flad (sort) profil. Mange af dem har skruehuller i midten. Det giver ikke mening her, da "midten" jo er direkte ned i mellemrummet og videre ned på beton. Så hvilken type bør vælges? I min optik er selvklæbende også skidt, hvis den klæber på begge gulve, når de netop kan bevæge sig over året, men måske overtænker jeg det... :-)

Mvh. Emil
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ad 1. Hvis et gulv risikerer at bevæge sig 10mm mod en væg, så skal der vel være 20mm mellem to gulve for at give plads til at begge hver bevæger sig 10mm. Eller?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 02-10-2023 15:31:07

Ad 1. Hvis et gulv risikerer at bevæge sig 10mm mod en væg, så skal der vel være 20mm mellem to gulve for at give plads til at begge hver bevæger sig 10mm. Eller?

God pointe. Det virker dog voldsomt med 2 cm mellemrum. Synes ofte jeg ser noget á la en rille på 5-10 mm mellem to rum. 
10mm luft til væggen i en 1,5 m bred gang er jo overdrevet.
Jeg har tidligere set at afstanden skal være 1mm pr m gulv.
.

Jeg ville vælge en topprofilliste som klemmes fast i en underliste, der monteres i underlag før gulvet lægges.
Synes det er den pæneste løsning uden synlige skruer.
De har dem i Jem&Fix, men ved ikke om de har sorte.
Link ​Listeeksempel​​​
djaydjay skrev den 02-10-2023 16:00:50

Jeg ville vælge en topprofilliste som klemmes fast i en underliste, der monteres i underlag før gulvet lægges.
Synes det er den pæneste løsning uden synlige skruer.
De har dem i Jem&Fix, men ved ikke om de har sorte.
Link Listeeksempel

Rigtig god idé. Tak. 

Det sorte kan jo klares med lidt grunder, mat sort lak og klarlak til slut. Fx fra Harald. 
Annonce
Jeg brugte noget som denne, bare vinkel ved afslutning af gulv ved trin.
Gav dog et problem da den sidder ved en sydvendt terrassedør med glas: I solskin bliver sa…. varm😎

Maling bliver hurtigt slidt af, du skal have noget eloxeret aluminium i stedet.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også