Taglægter - hvordan starter man?

Jeg skal ligge nyt B7 tag og skal have nye lægter på gammelt 60'er hus.
Ligger jeg den nederste ved tagfoden og den øverste ved ryggen i vatter og så en snor imellem?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Start ovenfra - du kan altid justere udhænget.
Du skal vide hvilken afstand dine tagplader kræver. Der er lidt tolerance, ved at de kan lægges mere eller mindre over hinanden. Så den samlede tagflade længde divideret med afstand, så finder du ud af antal rækker. Når det er B7 (1/2 pladestørrelse ) så kan det næsten altid laves så det passer med hele plader. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du starter slef forneden. med den nederste på højkant for at den nederste plade ikke skal dryppe. Med de nye taglægter bruger man måske en påforingsliste? , men på et hus som er færdigt kan man jo ikke bare ændre på udhænget. Regn ud som ev elmand skriver og lav en lægtestok dvs tegn hver overkant op på et bræt som du så sømmer lægterne på efter. Det går ikke at bare måle imellem lægterne. Men hvis det er samme tagplader som de gamle så skal de jo nok sidde lisså dan. Men tjek det for de nye plader er skårne færdig på hjørnerne så der er ikke den samme flexibilitet som i gamle dage hvor man selv klippede dem.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for Jeres svar.
Jeg tror ikke jeg har formuleret mig rigtigt.
Mine tanker går på hvordan jeg får en ‘ret’ flade at ligge tagpladerne på.
Jeg antager at jeg finder det ‘højeste’ af spærrende ved tagfoden og bruger det som udgangspunkt. Herudfra klodser jeg op. Man skal lægten være i vatter?
Harefter sætter jeg den øverste ved tagryggen og alle imellem efter en snor fra tagryg til tagfod?
Ivan Flex skrev den 02-10-2023 19:14:44

Tak for Jeres svar.
Jeg tror ikke jeg har formuleret mig rigtigt.
Mine tanker går på hvordan jeg får en ‘ret’ flade at ligge tagpladerne på.
Jeg antager at jeg finder det ‘højeste’ af spærrende ved tagfoden og bruger det som udgangspunkt. Herudfra klodser jeg op. Man skal lægten være i vatter?
Harefter sætter jeg den øverste ved tagryggen og alle imellem efter en snor fra tagryg til tagfod?

Ja det lyder som en god plan, ideelt set skal lægterne ligge i vatter, men er det meget skævt, kan man blive nødt til at se lidt bort fra vatteret.

Når man har fået øverste og nederste lægt placeret, synes jeg det er nemmere med et rethold der kan nå mellem de øverste og nederste lægter, så er det meget nemmere at rette de andre lægter ind.
(også en god ide, at krydsmåle taget, så man er sikker på det er i vinkel)

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Er taget da meget skævt nu?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak.
Ja, jeg kan se på loftet at spærrene hænger på midten og jeg er helt sikker på tagfladen ikke er i vatter.
Jeg må finde en 4 m. retholt. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis