Højtryksrenser slår sikring fra

Hej,

Jeg har en højtrykrenser fra Nilfisk som har 3 styrker. Når jeg kører 1 og 2, så virker det. Men 3 (kraftigere) slår sikringen ud. Den er helt ny. Kiggede på eltavlen og den er på 10amp.

Nogle ideer til hvad det kræver?

Jeg kan se komfur og og ovn er på 16amp. Skal jeg bruge en kontakt med 16 amp? Andet? Hvordan opgraderer jeg en kontakt til 16amp?
Hej, Jeg har en højtrykrenser fra Nilfisk som har... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, min elektriker var forbi for at montere en stikkontakt til 16amp sikringen. I dag er den sikring koblet til komfur, så han vil montere en kontakt ved komfuret.

Når vi sætter et udstyr til kontakten slår sikringen fra. Endda med nogle udstyr slår den ikke fra men giver 400w.

Han sagde at stikkontakten var ikke kompatibel med 16amp. Kræver det autorisation?

Hvad anbefaler I? Kan man montere stikkontakt til 16amp og bruge til højtryksrenser?

Hvis jeg istedet vil skifte sikringen til 13a, skal det være en autoriseret?
Har du ikke et billede af den stikkontakt. En stikkontakt uden afbryder må tit forsikres med 16A. Du skriver noget med 400W. Mener du 400V, for hvis du mener det, er stikkontakten monteret forkert. der skal måles ca. 230V i stikkontakten.
Det ser ud til at du har automatsikringer, så uanset hvordan du vil have dem ændret er det en elektriker opgave. Hvis du har et ønske om at sikringerne skal kunne tolerere en højere startstrøm i længere tid, skal du vælge en anden karakteristik f.eks. karakteristik D.

fase
Er din elektriker en rigtig elektriker? Eller er han bare en ven der påstår at han ved noget om strøm?

Det lyder som om i har fat i to faser, hvilket giver 400v.
Det har intet med stikkontakten at gøre, men hvordan man forbinder den.

Man kan sagtens få en stikkontakt til 16A, så det er ikke problemet.

En elektriker kan let finde ud af at forbinde den så du får korrekt 230V, også uden at slå sikringerne osv. Han kan måle sig frem til hvad der er fase og hvad der er nul, uden at koble forbrugsgenstande til.

Det eneste det kræver for at hitte installationen ud, er et multimeter, og en person der ved noget om strøm.

Ja, ombygning af installationen er autorisationskrævende.

Elektronikteknikeren
Tak, kræver det også autorisation og sætte en stikkontakt op? Komfuret får 16amp strøm og der skal fordeles til at også gå til en stikkontakt.
Ja,  det kræver autorisation at sætte en stikkontakt op.

fase
S. Fabrin skrev den 08-10-2023 16:09:00

Ja,  det kræver autorisation at sætte en stikkontakt op.

Man må gerne som privatperson udskifte en eksisterende kontakt. Hvis spørgsmålet går på at etablere en ny og derved udvide den eksisterende installation skal der en elektriker ind over.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis